czwartek, 09 styczeń 2025

Przedmiotowe Zasady Oceniania język angielski-Rok szkolny 2019/2020

 

 

Przedmiotowe zasady oceniania z języka angielskiego zostały oparte o zapisy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego "Elektryk" w Nowej Soli

 

  1. Prawa i obowiązki ucznia zostały opisane w WSO

  2. Prawa i obowiązki nauczyciela zostały opisane w WSO

  3. Celem oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia jest:

  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,

  • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju,

  • motywowanie ucznia do dalszej pracy,

  • dostarczenie rodzicom i innym nauczycielom informacji o postępach, trudnościach oraz specjalnych uzdolnieniach i predyspozycjach ucznia.

 

  1. Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych

 

4.1 Kryteria oceny

 

Przedmiot oceny

Sposoby sprawdzania

Waga oceny

wiadomości

  • testy, sprawdziany wiedzy i umiejętności

4

  • odpowiedzi ustne

  • wypowiedzi pisemne - są oceniane wg kryteriów egzaminu maturalnego

3

  • kartkówki, dyktanda, pisanie ze słuchu

2

  • aktywność

  • praca na lekcji,

  • ćwiczenia,

  • zadania domowe

  • przygotowanie do zajęć

  • praca pozalekcyjna (np. konkursy, olimpiady, projekty)

1

  • prace dodatkowe (dla chętnych),

wg kategorii konkretnego zadania

umiejętności

  • odpowiedzi ustne

  • wypowiedzi pisemne- są oceniane wg kryteriów egzaminu maturalnego

3

 

4.2 Wymagania na poszczególne oceny

 

Ocena

Opanowanie wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania w %

Wskaźniki

celująca

Od 98%

Uczeń:

  • uczeń posiada wiedzę i umiejętności stanowiące 98% obowiązującego programu nauczania w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań teoretycznych lub praktycznych
    z programu nauczania w danej klasie, proponuje rozwiązania nietypowe i wykazuje szczególne zainteresowanie określoną dziedziną wiedzy

bardzo dobra

Od 90%

Uczeń:

  • opanował pełen zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania na ocenę bardzo dobrą

dobra

Od 75%

Uczeń:

  • opanował wiadomości i umiejętności w niepełnym zakresie na ocenę dobrą, ale nie prognozuje to kłopotów w opanowaniu kolejnych treści kształcenia

dostateczna

Od 55%

Uczeń:

  • opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym programie nauczania na ocenę dostateczną

dopuszczająca

Od 35%

Uczeń:

  • opanował wiadomości i umiejętności w tak niewielkim zakresie, że stawia pod znakiem zapytania możliwość dalszego kształcenia w danym przedmiocie na ocenę dopuszczającą

niedostateczna

Poniżej 35%

Uczeń:

  • nie spełnia wymagań określonych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, co uniemożliwia mu bezpośrednią kontynuację kolejnych treści z danego przedmiotu.

 

 

 

4.3 Wymagania na poszczególne oceny szkolne

 

 

OCENA

NIEDOSTATECZNA

OCENA

DOPUSZCZAJĄCA

OCENA

DOSTATECZNA

OCENA

DOBRA

OCENA

BARDZO DOBRA

OCENA

CELUJĄCA

 

NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ

EDUKACYJNYCH

 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

Ocenę

dostateczną otrzymuje uczeń, który:

Ocenę

dobrą otrzymuje uczeń, który:

Ocenę

bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

Ocenę

celującą otrzymuje uczeń, który:

Znajomość środków językowych

- nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań
o elementarnym stopniu trudności nawet
z pomocą nauczyciela.

 

Braki w wiadomościach
i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach.

zna niewiele podstawowych słów i wyrażeń

popełnia liczne błędy w ich zapisie i wymowie

zna część wprowadzonych struktur gramatycznych

popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne we wszystkich typach zadań

zna część wprowadzonych słów i wyrażeń

popełnia sporo błędów w ich zapisie i wymowie

zna większość wprowadzonych struktur gramatycznych

popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych w trudniejszych zadaniach

zna większość wprowadzonych słów i wyrażeń

zwykle poprawnie je zapisuje i wymawia

zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne

popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne

zna wszystkie wprowadzone słowa i wyrażenia

poprawnie je zapisuje i wymawia

zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne

popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne, które zwykle potrafi samodzielnie poprawić

Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą wykraczającą poza te kryteria.

Rozumienie wypowiedzi

rozumie polecenia nauczyciela, ale w niewielkim stopniu rozwiązuje zadania na słuchanie

rozumie ogólny sens przeczytanych tekstów, ale w niewielkim stopniu rozwiązuje zadania na czytanie

rozumie polecenia nauczyciela

częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie

rozumie polecenia nauczyciela

poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie

rozumie polecenia nauczyciela

poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie

zwykle potrafi uzasadnić swoje odpowiedzi

 

Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą wykraczającą poza te kryteria.

Tworzenie wypowiedzi

przekazuje niewielką część istotnych informacji

wypowiedzi nie są płynne i są bardzo krótkie

wypowiedzi są w dużym stopniu nielogiczne i niespójne

stosuje wąski zakres słownictwa i struktur

liczne błędy czasami zakłócają komunikację

przekazuje część istotnych informacji

wypowiedzi nie są zbyt płynne i są dość krótkie

wypowiedzi są częściowo nielogiczne i niespójne

stosuje słownictwo i struktury odpowiednie do formy wypowiedzi

popełnia sporo błędów, które nie zakłócają komunikacji

przekazuje wszystkie istotne informacje

wypowiedzi są zwykle płynne i mają odpowiednią długość

wypowiedzi są logiczne i zwykle spójne

stosuje bogate słownictwo i struktury

popełnia nieliczne błędy

przekazuje wszystkie informacje

wypowiedzi są płynne i mają odpowiednią długość

wypowiedzi są logiczne i spójne

stosuje bogate słownictwo i struktury

popełnia sporadyczne błędy

Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą wykraczającą poza te kryteria.

Reagowanie na wypowiedzi

czasami reaguje na wypowiedzi w prostych i typowych sytuacjach życia codziennego

zadaje najprostsze pytania, które wprowadzono w podręczniku i czasami odpowiada na nie

zwykle reaguje na wypowiedzi w prostych i typowych sytuacjach życia codziennego

odpowiada na większość pytań oraz zadaje niektóre z nich

zwykle poprawnie reaguje na wypowiedzi w prostych sytuacjach życia codziennego

zadaje pytania i odpowiada na nie

poprawnie reaguje na pytania i wypowiedzi w prostych sytuacjach życia codziennego

samodzielnie zadaje pytania i wyczerpująco odpowiada na nie

Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą wykraczającą poza te kryteria.

Przetwarzanie wypowiedzi

zapisuje niewielką część informacji z tekstu słuchanego lub czytanego

zapisuje część informacji z tekstu słuchanego lub czytanego

zapisuje lub przekazuje ustnie większość informacji z tekstu słuchanego lub czytanego

zapisuje lub przekazuje ustnie informacje z tekstu słuchanego lub czytanego

Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą wykraczającą poza te kryteria.

Inne kryteria

zwykle nie okazuje zainteresowania przedmiotem

zwykle nie jest aktywny na lekcji

zwykle nie jest przygotowany do zajęć

zwykle nie odrabia pracy domowej

 

okazuje zainteresowanie przedmiotem

rzadko jest aktywny na lekcji

często nie jest przygotowany do zajęć

często nie odrabia pracy domowej

czasami okazuje zainteresowanie przedmiotem

czasami jest aktywny na lekcji

zwykle jest przygotowany do zajęć

zwykle odrabia pracę domową

okazuje zainteresowanie przedmiotem

jest aktywny na lekcji

zwykle jest przygotowany do zajęć

regularnie odrabia pracę domową

okazuje duże zainteresowanie przedmiotem

jest bardzo aktywny na lekcji

jest przygotowany do zajęć

regularnie odrabia pracę domową

Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się umiejętnościami wykraczającymi poza te kryteria, tj.:

wykonuje zadania dodatkowe

samodzielnie doskonali swoje umiejętności językowe

samodzielnie szuka innych informacji

pomaga innym

 

 

  1. Skale ocen bieżących śródrocznych i rocznych zostały opisane w WSO

  2. Warunki i sposoby uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych - opisano w WSO

  3. Warunki i sposoby przekazywania rodzicom/prawnym opiekunom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce - opisano
    w WSO

  4. Forma i terminy informowania ucznia i jego rodziców/ prawnych opiekunów o przewidywanych śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych- opisano w WSO

  5. Katalog sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów

  • Testy, sprawdziany wiedzy i umiejętności,

  • odpowiedzi ustne,

  • wypowiedzi pisemne,

  • kartkówki, dyktanda, pisanie ze słuchu,

  • aktywność,

  • praca na lekcji, ćwiczenia,

  • zadania domowe,

  • przygotowanie do zajęć,

  • praca pozalekcyjna (np. konkursy, olimpiady, projekty),

  • prace dodatkowe (dla chętnych).

 

  1. Tryb udostępniania uczniowi lub jego rodzicom pisemnych prac kontrolnych oraz innej dokumentacji dotyczącej oceniania

  1. Uczeń i jego rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo zapoznać się ze sprawdzonymi i ocenionymi pracami pisemnymi ucznia u nauczyciela w pracowni podczas spotkań z rodzicami lub w innym uzgodnionym terminie poza zajęciami dydaktycznymi nauczyciela. Uczniowie, ponadto, mają możliwość zapoznać się ze swoimi pracami podczas zajęć, w czasie których nauczyciel ogłasza wyniki i omawia sprawdzian.

  2. Uczeń nieobecny na omówieniu sprawdzianu ma obowiązek umówić się na omówienie sprawdzianu indywidualnie z nauczycielem.

  3. Ocenionych prac pisemnych nie wolno kopiować, przepisywać, fotografować, ani w żaden inny sposób powielać bez zgody nauczyciela, jak i nie wolno wynosić ich poza teren szkoły.

  1. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia - opisano w osobnym załączniku

  2. Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego- opisano w WSO

  3. Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego- opisano w WSO

  4. Tryb odwoławczy - opisano w WSO

  5. Inne postanowienia

  1. Warunkiem koniecznym uzyskania pozytywnej oceny semestralnej (rocznej) jest zaliczenie na ocenę pozytywną wszystkich form sprawdzania wiedzy i umiejętności (ustnych i pisemnych), określonych przez nauczyciela uczącego. (Wszelkie przypadki nie zaliczenia na ocenę pozytywną w/w form rozpatrywane będą indywidualnie i wówczas obowiązują indywidualne ustalenia z nauczycielem).

  2. Ocena semestralna (roczna) jest ustalana na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych. Średnia ważona nie jest jedynym wyznacznikiem wystawienia oceny semestralnej i rocznej. Średnia ważona może mieć zastosowanie do uczniów spełniających warunek w punkcie 15.1)

  3. Nieprzygotowanie dotyczy niezapowiedzianych form sprawdzania wiedzy (kartkówki, dyktanda, odpowiedzi ustne). Nieprzygotowanie nie może być zgłoszone na zapowiedziany termin sprawdzianu/testu.

  1. Nieprzygotowanie obejmuje:

~ ‘nienauczenie się’

~ i/lub brak podręcznika lub ćwiczeń

~ i/lub brak zadania domowego

- i/lub brak sprawnych przyborów do pisania (długopis, ołówek)

  1. Niezależnie od nauczyciela uczącego, uczeń ma prawo zgłosić jedno nieprzygotowanie w semestrze bez podawania przyczyny. Każde kolejne nieprzygotowanie zgłoszone z powodu ‘nienauczenia się’ i/lub braku zadania domowego skutkuje oceną niedostateczną. Ilość nieprzygotowań określa nauczyciel uczący.

  2. Uczeń ma obowiązek zgłosić nieprzygotowanie przed rozpoczęciem lekcji – przy sprawdzaniu listy obecności.

  1. Kartkówki, dyktanda, pisanie ze słuchu dotyczą nie więcej niż 3 jednostek lekcyjnych (uzgodnionych z nauczycielem) i mogą zostać niezapowiedziane i przeprowadzone na każdej lekcji.

  2. Odpowiedzi ustne mogą zostać niezapowiedziane i przeprowadzone na każdej lekcji. W klasach niematuralnych odpowiedzi ustne dotyczą 3 ostatnich lekcji, natomiast w klasach maturalnych mogą obejmować materiał z ponad trzech lekcji – określony przez nauczyciela.

  3. Sprawdziany, testy, prace klasowe obejmują materiał z ponad trzech lekcji – określony przez nauczyciela

  1. Uczeń nieobecny na zapowiedzianym sprawdzianie ma prawo przystąpić do sprawdzianu po raz pierwszy w innym terminie ustalonym z nauczycielem, jeżeli jego nieobecność jest usprawiedliwiona:

~ chorobą (zaświadczenie lekarskie lub usprawiedliwienie od Rodzica/opiekuna prawnego)

~ uczestnictwem w konkursie, olimpiadzie, zawodach sportowych (dokument potwierdzający uczestnictwo)

~ reprezentowaniem Szkoły (zwolnienie Dyrektora Szkoły)

  1. Uczeń ma obowiązek okazać nauczycielowi dokument potwierdzający usprawiedliwienie najpóźniej na pierwszej lekcji po nieobecności.

  2. W przypadku braku właściwego zaświadczenia uzasadniającego nieobecność uczeń ma prawo pisać sprawdzian na zasadach poprawy (tylko jeden raz).

  1. Terminy pisemnych prac sprawdzających i poprawkowych muszą zostać wpisane w dzienniku elektronicznym (w zakładce – Terminarz). Uczeń nieobecny w czasie ustalania w/w terminów ma obowiązek dowiedzieć się o tym fakcie monitorując na bieżąco wpisy w dzienniku elektronicznym. W przypadku braku dostępu do Internetu i możliwości skorzystania z dziennika elektronicznego w domu, każdy uczeń ma możliwość skorzystać z komputera z dostępem do Internetu w Bibliotece szkolnej podczas przerw między lekcjami oraz po zajęciach szkolnych.

  2. Zasady poprawiania ocen niekorzystnych:

  1. Niekorzystne oceny cząstkowe (niedostateczne i pozytywne) uczniowie poprawiają tylko jeden raz we wspólnie uzgodnionym terminie poprawkowym, nie dłuższym niż 4 tygodnie dydaktyczne od ogłoszenia wyników sprawdzianu. W przypadku uzyskania na poprawie oceny niższej od poprawianej, jest ona wpisana do dziennika, a średnia obu ocen jest obowiązującą oceną z danej pracy sprawdzającej.

  2. Uczeń ma prawo do poprawy niekorzystnej, pozytywnej oceny pisemnej w terminie uzgodnionym
    z nauczycielem, przy czym spełnione muszą być co najmniej następujące warunki:

- uczeń pisał pracę w pierwszym terminie oraz

- frekwencja ucznia z tego przedmiotu wynosi przynajmniej 90 %.

  1. Termin poprawienia niedostatecznej oceny semestralnej wyznacza nauczyciel uczący danego przedmiotu, nie może być on jednak późniejszy niż na 4 tygodnie przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. Uczeń ma jedną możliwą próbę poprawy.

  2. Uczeń nieklasyfikowany w I semestrze zalicza materiał na zasadach i w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Termin ten nie może być późniejszy niż na 4 tygodnie przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. Uczeń ma jedną możliwą próbę poprawy.

  3. Uczeń ma prawo do poprawy każdej pozytywnej dla niego niekorzystnej oceny rocznej po spełnieniu następujących warunków:

uzyskał frekwencję nie mniejszą niż 95% ogólnej, zrealizowanej liczby godzin z danego przedmiotu

uzyskał oceny pozytywne ze sprawdzianów i prac kontrolnych zaliczonych w pierwszym terminie.

  1. Podczas pisemnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz podczas omawiania ich korzystanie z telefonu/smartfonu jest kategorycznie zabronione, a każda próba skorzystania z urządzenia jest traktowana jak ‘ściąganie’ i skutkuje oceną niedostateczną z danej formy sprawdzania wiedzy i umiejętności. Na czas pisania w/w form uczniowie muszą złoży

  2. telefony w widocznym miejscu wyznaczonym przez nauczyciela, np. w pudełku na biurku. Na pozostałych lekcjach korzystanie z telefonu/smartfonu może się odbyć tylko za zgodą i w porozumieniu z nauczycielem.

  3. W sprawach nieobjętych Przedmiotowymi Zasadami Oceniania stosuje się zapisy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.

 

 

Zespół języka angielskiego/ Data 03.09.2018r.

 

 

 

Blue Flower