Przedmiotowe Zasady Oceniania język angielski-Rok szkolny 2019/2020
- Odsłony: 167
Przedmiotowe zasady oceniania z języka angielskiego zostały oparte o zapisy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego "Elektryk" w Nowej Soli
-
Prawa i obowiązki ucznia zostały opisane w WSO
-
Prawa i obowiązki nauczyciela zostały opisane w WSO
-
Celem oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia jest:
-
poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
-
pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju,
-
motywowanie ucznia do dalszej pracy,
-
dostarczenie rodzicom i innym nauczycielom informacji o postępach, trudnościach oraz specjalnych uzdolnieniach i predyspozycjach ucznia.
-
Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
4.1 Kryteria oceny
Przedmiot oceny |
Sposoby sprawdzania |
Waga oceny |
wiadomości |
|
4 |
|
3 |
|
|
2 |
|
|
1 |
|
|
wg kategorii konkretnego zadania |
|
umiejętności |
|
3 |
4.2 Wymagania na poszczególne oceny
Ocena |
Opanowanie wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania w % |
Wskaźniki |
celująca |
Od 98% |
Uczeń:
|
bardzo dobra |
Od 90% |
Uczeń:
|
dobra |
Od 75% |
Uczeń:
|
dostateczna |
Od 55% |
Uczeń:
|
dopuszczająca |
Od 35% |
Uczeń:
|
niedostateczna |
Uczeń:
|
4.3 Wymagania na poszczególne oceny szkolne
|
OCENA NIEDOSTATECZNA |
OCENA DOPUSZCZAJĄCA |
OCENA DOSTATECZNA |
OCENA DOBRA |
OCENA BARDZO DOBRA |
OCENA CELUJĄCA |
|
NISKI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
PODSTAWOWY STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
ŚREDNI STOPIEŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
WYSOKI STOPIEŃ SPEŁNIANIA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH |
|
|
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który: |
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który: |
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który: |
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: |
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który: |
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: |
|
Znajomość środków językowych |
- nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań
Braki w wiadomościach |
zna niewiele podstawowych słów i wyrażeń popełnia liczne błędy w ich zapisie i wymowie zna część wprowadzonych struktur gramatycznych popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne we wszystkich typach zadań |
zna część wprowadzonych słów i wyrażeń popełnia sporo błędów w ich zapisie i wymowie zna większość wprowadzonych struktur gramatycznych popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych w trudniejszych zadaniach |
zna większość wprowadzonych słów i wyrażeń zwykle poprawnie je zapisuje i wymawia zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne |
zna wszystkie wprowadzone słowa i wyrażenia poprawnie je zapisuje i wymawia zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne, które zwykle potrafi samodzielnie poprawić |
Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą wykraczającą poza te kryteria. |
Rozumienie wypowiedzi |
rozumie polecenia nauczyciela, ale w niewielkim stopniu rozwiązuje zadania na słuchanie rozumie ogólny sens przeczytanych tekstów, ale w niewielkim stopniu rozwiązuje zadania na czytanie |
rozumie polecenia nauczyciela częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie |
rozumie polecenia nauczyciela poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie |
rozumie polecenia nauczyciela poprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie zwykle potrafi uzasadnić swoje odpowiedzi
|
Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą wykraczającą poza te kryteria. |
|
Tworzenie wypowiedzi |
przekazuje niewielką część istotnych informacji wypowiedzi nie są płynne i są bardzo krótkie wypowiedzi są w dużym stopniu nielogiczne i niespójne stosuje wąski zakres słownictwa i struktur liczne błędy czasami zakłócają komunikację |
przekazuje część istotnych informacji wypowiedzi nie są zbyt płynne i są dość krótkie wypowiedzi są częściowo nielogiczne i niespójne stosuje słownictwo i struktury odpowiednie do formy wypowiedzi popełnia sporo błędów, które nie zakłócają komunikacji |
przekazuje wszystkie istotne informacje wypowiedzi są zwykle płynne i mają odpowiednią długość wypowiedzi są logiczne i zwykle spójne stosuje bogate słownictwo i struktury popełnia nieliczne błędy |
przekazuje wszystkie informacje wypowiedzi są płynne i mają odpowiednią długość wypowiedzi są logiczne i spójne stosuje bogate słownictwo i struktury popełnia sporadyczne błędy |
Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą wykraczającą poza te kryteria. |
|
Reagowanie na wypowiedzi |
czasami reaguje na wypowiedzi w prostych i typowych sytuacjach życia codziennego zadaje najprostsze pytania, które wprowadzono w podręczniku i czasami odpowiada na nie |
zwykle reaguje na wypowiedzi w prostych i typowych sytuacjach życia codziennego odpowiada na większość pytań oraz zadaje niektóre z nich |
zwykle poprawnie reaguje na wypowiedzi w prostych sytuacjach życia codziennego zadaje pytania i odpowiada na nie |
poprawnie reaguje na pytania i wypowiedzi w prostych sytuacjach życia codziennego samodzielnie zadaje pytania i wyczerpująco odpowiada na nie |
Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą wykraczającą poza te kryteria. |
|
Przetwarzanie wypowiedzi |
zapisuje niewielką część informacji z tekstu słuchanego lub czytanego |
zapisuje część informacji z tekstu słuchanego lub czytanego |
zapisuje lub przekazuje ustnie większość informacji z tekstu słuchanego lub czytanego |
zapisuje lub przekazuje ustnie informacje z tekstu słuchanego lub czytanego |
Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się wiedzą wykraczającą poza te kryteria. |
|
Inne kryteria |
zwykle nie okazuje zainteresowania przedmiotem zwykle nie jest aktywny na lekcji zwykle nie jest przygotowany do zajęć zwykle nie odrabia pracy domowej
|
okazuje zainteresowanie przedmiotem rzadko jest aktywny na lekcji często nie jest przygotowany do zajęć często nie odrabia pracy domowej |
czasami okazuje zainteresowanie przedmiotem czasami jest aktywny na lekcji zwykle jest przygotowany do zajęć zwykle odrabia pracę domową |
okazuje zainteresowanie przedmiotem jest aktywny na lekcji zwykle jest przygotowany do zajęć regularnie odrabia pracę domową |
okazuje duże zainteresowanie przedmiotem jest bardzo aktywny na lekcji jest przygotowany do zajęć regularnie odrabia pracę domową |
Uczeń spełnia kryteria na ocenę bardzo dobrą oraz wykazuje się umiejętnościami wykraczającymi poza te kryteria, tj.: wykonuje zadania dodatkowe samodzielnie doskonali swoje umiejętności językowe samodzielnie szuka innych informacji pomaga innym |
-
Skale ocen bieżących śródrocznych i rocznych zostały opisane w WSO
-
Warunki i sposoby uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych - opisano w WSO
-
Warunki i sposoby przekazywania rodzicom/prawnym opiekunom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce - opisano
w WSO -
Forma i terminy informowania ucznia i jego rodziców/ prawnych opiekunów o przewidywanych śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych- opisano w WSO
-
Katalog sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
-
Testy, sprawdziany wiedzy i umiejętności,
-
odpowiedzi ustne,
-
wypowiedzi pisemne,
-
kartkówki, dyktanda, pisanie ze słuchu,
-
aktywność,
-
praca na lekcji, ćwiczenia,
-
zadania domowe,
-
przygotowanie do zajęć,
-
praca pozalekcyjna (np. konkursy, olimpiady, projekty),
-
prace dodatkowe (dla chętnych).
-
Tryb udostępniania uczniowi lub jego rodzicom pisemnych prac kontrolnych oraz innej dokumentacji dotyczącej oceniania
-
Uczeń i jego rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo zapoznać się ze sprawdzonymi i ocenionymi pracami pisemnymi ucznia u nauczyciela w pracowni podczas spotkań z rodzicami lub w innym uzgodnionym terminie poza zajęciami dydaktycznymi nauczyciela. Uczniowie, ponadto, mają możliwość zapoznać się ze swoimi pracami podczas zajęć, w czasie których nauczyciel ogłasza wyniki i omawia sprawdzian.
-
Uczeń nieobecny na omówieniu sprawdzianu ma obowiązek umówić się na omówienie sprawdzianu indywidualnie z nauczycielem.
-
Ocenionych prac pisemnych nie wolno kopiować, przepisywać, fotografować, ani w żaden inny sposób powielać bez zgody nauczyciela, jak i nie wolno wynosić ich poza teren szkoły.
-
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia - opisano w osobnym załączniku
-
Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego- opisano w WSO
-
Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego- opisano w WSO
-
Tryb odwoławczy - opisano w WSO
-
Inne postanowienia
-
Warunkiem koniecznym uzyskania pozytywnej oceny semestralnej (rocznej) jest zaliczenie na ocenę pozytywną wszystkich form sprawdzania wiedzy i umiejętności (ustnych i pisemnych), określonych przez nauczyciela uczącego. (Wszelkie przypadki nie zaliczenia na ocenę pozytywną w/w form rozpatrywane będą indywidualnie i wówczas obowiązują indywidualne ustalenia z nauczycielem).
-
Ocena semestralna (roczna) jest ustalana na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych. Średnia ważona nie jest jedynym wyznacznikiem wystawienia oceny semestralnej i rocznej. Średnia ważona może mieć zastosowanie do uczniów spełniających warunek w punkcie 15.1)
-
Nieprzygotowanie dotyczy niezapowiedzianych form sprawdzania wiedzy (kartkówki, dyktanda, odpowiedzi ustne). Nieprzygotowanie nie może być zgłoszone na zapowiedziany termin sprawdzianu/testu.
-
Nieprzygotowanie obejmuje:
~ ‘nienauczenie się’
~ i/lub brak podręcznika lub ćwiczeń
~ i/lub brak zadania domowego
- i/lub brak sprawnych przyborów do pisania (długopis, ołówek)
-
Niezależnie od nauczyciela uczącego, uczeń ma prawo zgłosić jedno nieprzygotowanie w semestrze bez podawania przyczyny. Każde kolejne nieprzygotowanie zgłoszone z powodu ‘nienauczenia się’ i/lub braku zadania domowego skutkuje oceną niedostateczną. Ilość nieprzygotowań określa nauczyciel uczący.
-
Uczeń ma obowiązek zgłosić nieprzygotowanie przed rozpoczęciem lekcji – przy sprawdzaniu listy obecności.
-
Kartkówki, dyktanda, pisanie ze słuchu dotyczą nie więcej niż 3 jednostek lekcyjnych (uzgodnionych z nauczycielem) i mogą zostać niezapowiedziane i przeprowadzone na każdej lekcji.
-
Odpowiedzi ustne mogą zostać niezapowiedziane i przeprowadzone na każdej lekcji. W klasach niematuralnych odpowiedzi ustne dotyczą 3 ostatnich lekcji, natomiast w klasach maturalnych mogą obejmować materiał z ponad trzech lekcji – określony przez nauczyciela.
-
Sprawdziany, testy, prace klasowe obejmują materiał z ponad trzech lekcji – określony przez nauczyciela
-
Uczeń nieobecny na zapowiedzianym sprawdzianie ma prawo przystąpić do sprawdzianu po raz pierwszy w innym terminie ustalonym z nauczycielem, jeżeli jego nieobecność jest usprawiedliwiona:
~ chorobą (zaświadczenie lekarskie lub usprawiedliwienie od Rodzica/opiekuna prawnego)
~ uczestnictwem w konkursie, olimpiadzie, zawodach sportowych (dokument potwierdzający uczestnictwo)
~ reprezentowaniem Szkoły (zwolnienie Dyrektora Szkoły)
-
Uczeń ma obowiązek okazać nauczycielowi dokument potwierdzający usprawiedliwienie najpóźniej na pierwszej lekcji po nieobecności.
-
W przypadku braku właściwego zaświadczenia uzasadniającego nieobecność uczeń ma prawo pisać sprawdzian na zasadach poprawy (tylko jeden raz).
-
Terminy pisemnych prac sprawdzających i poprawkowych muszą zostać wpisane w dzienniku elektronicznym (w zakładce – Terminarz). Uczeń nieobecny w czasie ustalania w/w terminów ma obowiązek dowiedzieć się o tym fakcie monitorując na bieżąco wpisy w dzienniku elektronicznym. W przypadku braku dostępu do Internetu i możliwości skorzystania z dziennika elektronicznego w domu, każdy uczeń ma możliwość skorzystać z komputera z dostępem do Internetu w Bibliotece szkolnej podczas przerw między lekcjami oraz po zajęciach szkolnych.
-
Zasady poprawiania ocen niekorzystnych:
-
Niekorzystne oceny cząstkowe (niedostateczne i pozytywne) uczniowie poprawiają tylko jeden raz we wspólnie uzgodnionym terminie poprawkowym, nie dłuższym niż 4 tygodnie dydaktyczne od ogłoszenia wyników sprawdzianu. W przypadku uzyskania na poprawie oceny niższej od poprawianej, jest ona wpisana do dziennika, a średnia obu ocen jest obowiązującą oceną z danej pracy sprawdzającej.
-
Uczeń ma prawo do poprawy niekorzystnej, pozytywnej oceny pisemnej w terminie uzgodnionym
z nauczycielem, przy czym spełnione muszą być co najmniej następujące warunki:
- uczeń pisał pracę w pierwszym terminie oraz
- frekwencja ucznia z tego przedmiotu wynosi przynajmniej 90 %.
-
Termin poprawienia niedostatecznej oceny semestralnej wyznacza nauczyciel uczący danego przedmiotu, nie może być on jednak późniejszy niż na 4 tygodnie przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. Uczeń ma jedną możliwą próbę poprawy.
-
Uczeń nieklasyfikowany w I semestrze zalicza materiał na zasadach i w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Termin ten nie może być późniejszy niż na 4 tygodnie przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną. Uczeń ma jedną możliwą próbę poprawy.
-
Uczeń ma prawo do poprawy każdej pozytywnej dla niego niekorzystnej oceny rocznej po spełnieniu następujących warunków:
– uzyskał frekwencję nie mniejszą niż 95% ogólnej, zrealizowanej liczby godzin z danego przedmiotu
– uzyskał oceny pozytywne ze sprawdzianów i prac kontrolnych zaliczonych w pierwszym terminie.
-
Podczas pisemnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz podczas omawiania ich korzystanie z telefonu/smartfonu jest kategorycznie zabronione, a każda próba skorzystania z urządzenia jest traktowana jak ‘ściąganie’ i skutkuje oceną niedostateczną z danej formy sprawdzania wiedzy i umiejętności. Na czas pisania w/w form uczniowie muszą złoży
-
telefony w widocznym miejscu wyznaczonym przez nauczyciela, np. w pudełku na biurku. Na pozostałych lekcjach korzystanie z telefonu/smartfonu może się odbyć tylko za zgodą i w porozumieniu z nauczycielem.
-
W sprawach nieobjętych Przedmiotowymi Zasadami Oceniania stosuje się zapisy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
Zespół języka angielskiego/ Data 03.09.2018r.