środa, 08 styczeń 2025

Przedmiotowe Zasady Oceniania język angielski - Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia-Rok szkolny 2019/2020

Załącznik 1. do Przedmiotowych Zasad Oceniania z języka angielskiego - Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia
(dla uczniów z dysleksją, dysortografią i dysgrafią)

 

Zdiagnozowanie u ucznia specyficznych trudności w nauce czytania i pisania nakłada obowiązek podjęcia szczególnych działań nie tylko przez nauczyciela,
ale w co najmniej równym stopniu na rodziców dziecka i na niego samego.

 

Dostosowanie wymagań edukacyjnych dotyczy głównie form, metod i sposobów pracy z uczniem, dlatego też należy pamiętać że :

- ucznia dyslektycznego obowiązują te same treści i wymagania programowe, co uczniów, u których nie stwierdzono specyficznych trudności w nauce
w postaci dysleksji, dysortografii oraz dysgrafii,

- kryteria ocen pozostają takie same jak dla wszystkich pozostałych uczniów,

- ucznia obowiązują wszystkie wiadomości i umiejętności zawarte w programie,

- nie istnieje możliwość zejścia poniżej podstawy programowej gdyż zakres wiedzy i umiejętności w takiej sytuacji nie daje uczniowi szansy na sprostanie wymaganiom na danym etapie edukacyjnym oraz na sprostanie wymaganiom egzaminu maturalnego.

- uczeń ma obowiązek wykazać się systematyczną pracą zgodnie ze wskazówkami nauczyciela, powtarzać i utrwalać pisownie wyrazów i zwrotów obcojęzycznych oraz doskonalić umiejętność czytania poprzez częste ćwiczenie w domu.

 

Formy, metody, sposoby dostosowania wymagań edukacyjnych:

- stworzyć takie warunki, aby uczeń mógł siedzieć blisko nauczyciela w celu obserwacji i monitorowania jego bieżącej pracy i postępów;

- wprowadzić ustne pochwały nawet za niewielkie sukcesy;

- stworzyć uczniowi więcej możliwości do wypowiedzi ustnych w czasie lekcji;

- nie wyrywać do natychmiastowej odpowiedzi, dawać więcej czasu na zastanowienie się;

- wprowadzać słownictwo tematycznie;

- nowe wyrazy objaśniać za pomocą polskiego odpowiednika, w formie opisowej, podania synonimu, antonimu, tworzenia związku z nowym wyrazem;

- prowadzić rozmówki na tematy dotyczące uczniów;

- przy odczytywaniu tekstu przez nauczyciela pozwalać na korzystanie z podręcznika;

- unikanie głośnego czytania w obecności całej klasy (ewentualnie po opanowaniu zadanego tekstu);

- liberalnie oceniać poprawność ortograficzną i graficzną pisma;

- przy wprowadzaniu zagadnień gramatycznych należy stosować strategie polegające na odkrywaniu reguł (zaangażowanie ucznia w tworzenie zasad skłania ucznia do myślenia i pozwala na ich zapamiętywanie w sposób trwały);

- podczas prezentacji materiału zestawiać zjawiska gramatyczne języka polskiego ze zjawiskami gramatycznymi charakterystycznymi dla języka obcego;

- w nauczaniu gramatyki można stosować algorytmy w postaci graficznej wykresów, tabeli, rysunków;

- wyrabiać w uczniu nawyk korzystania ze słowników w wersji papierowej;

- rozłożyć obowiązujący materiał na mniejsze partie.

 

Ocenianie ucznia z dysleksją i dysortografią:

- wydłużony (w miarę możliwości jednostki lekcyjnej) czas przeznaczony na napisanie sprawdzianu/testu;

- oceniając prace pisemne nie obniża się punktacji za opuszczanie liter, ich gubienie, czy też przestawianie (błąd ortograficzny), jeśli nie wpływa to na zmianę znaczenia wyrazu (błąd językowy). Błędy ortograficzne zmieniające znaczenie wyrazu traktowane są jako błędy językowe.

- prace pisemne oceniane są za wartość merytoryczną i styl, popełniane przez ucznia błędy nie obniżają wartości pracy jeśli uczeń zna zasady pisowni wynikające z omawianych treści i potrafi uzasadnić pisownię wyrazów odwołując się do znajomości zasad ortograficznych (dysortografia nie uprawnia
do zwolnienia ucznia z nauki ortografii i gramatyki);

- w przypadku trudności w redagowaniu wypowiedzi pisemnych, uczyć tworzenia schematów pracy, planowania kompozycji wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, zakończenie);

- estetyka wykonanych zadań nie jest brana pod uwagę;

- na prośbę ucznia, kartkówki ze słownictwa zamiast formy pisemnej mogą być w formie krótkich wypowiedzi ustnych;

- stosowanie różnych form wzmocnień, tj. pochwały i zachęty, naprowadzanie podczas wypowiedzi ustnych poprzez pytania pomocnicze, minimalizowanie stresu przez unikanie odpowiedzi przy tablicy oraz unikanie omawiania błędów na forum całej klasy;

- podać uczniom jasne kryteria oceny prac pisemnych (wiedza, dobór argumentów, logika wywodu, treść, styl, kompozycja itd.).

 

 Ocenianie ucznia z dysgrafią:

-akceptuje się pismo drukowane;

- nie ocenia się ucznia za charakter i estetykę pisma;

- w przypadku nieczytelnych zapisów lub prac uczeń ma obowiązek głośnego ich odczytania, jeżeli uczeń nie jest w stanie odczytać tego, co napisał otrzymuje 0 punktów za nieczytelne odpowiedzi udzielone na sprawdzianie/teście lub ocenę niedostateczną w przypadku nieczytelnych wypracowań, esejów, wypowiedzi pisemnych;

- większa ilość wypowiedzi ustnych;

- postępy w nauce, systematyczność pracy oraz zaangażowanie w pokonywanie oraz niwelowanie w/w dysfunkcji wpływa na ocenę semestralną/roczną.

 

Inne rodzaje dysfunkcji uczniów, będą realizowane poprzez dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów,
zgodnie ze wskazaniami poradni.

 

 

Zespół języka angielskiego/Data:03.09.2018r.

 

 

Blue Flower