czwartek, 09 styczeń 2025

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA z jednostki: „Język obcy zawodowy”- Rok szkolny 2019/2020

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
z jednostki: „Język obcy zawodowy”

 

w module: „Przygotowanie do wejścia na rynek pracy” w CKZiU "Elektryk"

 

Przedmiotowe zasady oceniania z jednostki modułowej: „Język obcy zawodowy” (niemiecki i angielski) zostały oparte o zapisy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego "Elektryk" w Nowej Soli.

 

  1. Prawa i obowiązki ucznia zostały opisane w WSO

  2. Prawa i obowiązki nauczyciela zostały opisane w WSO

  3. Celem oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia jest:

  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,

  • pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju,

  • motywowanie ucznia do dalszej pracy,

  • dostarczenie rodzicom i innym nauczycielom informacji o postępach, trudnościach oraz specjalnych uzdolnieniach i predyspozycjach ucznia.

 

W wypadku ćwiczeń praktycznych szczególnie uwzględniany jest przy ocenianiu stosunek ucznia do wykonywania działań praktycznych.

Istotne są też: pomysłowość konstrukcyjna, właściwy dobór materiałów, estetyka wykonania oraz przestrzeganie zasad

bezpieczeństwa.

 

  1. Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych

 

4.1 Kryteria oceny

 

Przedmiot oceny

Sposoby sprawdzania

Waga oceny

wiadomości

Sprawdzian (S) – zapowiedziana forma pisemna lub ustna, obejmująca materiał więcej niż 3 jednostek lekcyjnych;

5

Kartkówka (K) – zapowiedziana lub niezapowiedziana forma pisemna, obejmująca materiał do 3 jednostek lekcyjnych;

4

Zadanie domowe (Z) – forma ustna lub pisemna (wypowiedzi ustne, zadania i ćwiczenia pisemne opracowane samodzielnie przez ucznia w domu) – mogą być oceniane za pomocą plusów (+) i minusów (-). Za uzyskane trzy plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry (5), za trzy minusy ocenę ndst;

2

Praca na lekcji (P) - forma pisemna lub ustna (wypowiedzi ustne na zajęciach, wykonywanie pisemnych zadań i ćwiczeń na zajęciach, wykonywanie zadań dodatkowych, aktywność na zajęciach, twórczość własna, udział w projektach) – mogą być oceniane za pomocą plusów (+) i minusów (-). Za uzyskane trzy plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry (5), za trzy minusy ocenę;

3

Test kompetencji (TK) – forma pisemna (dotyczy uczniów klas trzecich TZ ubiegających się o udział w praktyce zagranicznej)

 

umiejętności

  • słuchanie,

  • czytanie,

  • mówienie,

  • pisanie



 

 

 

4.2 Wymagania na poszczególne oceny

 

Ocena

Opanowanie wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania w %

Wskaźniki

celująca

98-100%

Uczeń:

  • posługuje się bardzo bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych, nie popełnia błędów leksykalno-gramatycznych;

  • poprawnie interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania czynności zawodowych

  • poprawnie analizuje i interpretuje teksty pisemne dotyczące wykonywania czynności zawodowych

  • formułuje płynne, poprawne i wyczerpujące wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy

  • swobodnie korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji

bardzo dobra

Od 85%

Uczeń:

  • posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych, popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne, które zwykle potrafi samodzielnie poprawić;

  • poprawnie interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka

  • poprawnie analizuje i interpretuje teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych

  • formułuje płynne, poprawne, odpowiedniej długości wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy

  • dość swobodnie korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji

dobra

Od 70%

Uczeń:

  • posługuje się adekwatnym do tematu zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych, popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne, niezakłócające komunikacji;

  • zwykle poprawnie interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka

  • zwykle poprawnie analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych

  • formułuje dość płynne i odpowiedniej długości wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy

  • korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji

dostateczna

Od 55%

Uczeń:

  • posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych, popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych, które jednak nie zakłócają komunikacji lub zakłócają ją w niewielkim stopniu;

  • częściowo poprawnie interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka

  • częściowo poprawnie analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych

  • formułuje niezbyt płynne, krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy

  • czasami korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji

dopuszczająca

Od 40%

Uczeń:

  • posługuje się wąskim zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), często z pomocą nauczyciela umożliwiających realizację zadań zawodowych, popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne, które mogą zakłócać komunikację;

  • w ograniczonym stopniu interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka

  • w ograniczonym stopniu analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych

  • formułuje bardzo krótkie wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy jednak przekazujące i uzyskujące niewielką część istotnych informacji

  • sporadycznie i często niesamodzielnie korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji

niedostateczna

Poniżej 40%

Uczeń:

  • nie spełnia kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. . nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela. Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach

 

 

4.3 Wymagania na poszczególne oceny szkolne:

 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie spełnia kryteriów na ocenę dopuszczającą.

  • lekceważy obowiązki ucznia, terminowość i systematyczność poprawiania ocen,

  • jest niesumienny i niesystematyczny w swoich działaniach,

  • uzyskuje poniżej 40% punktów z testów sprawdzających wiedzę i treści programowe

 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia poniższe warunki w poszczególnych obszarach:

Sprawność słuchania

  • uczeń zazwyczaj potrafi określać główną myśl słuchanego tekstu, wyodrębnia pojedyncze, nieliczne informacje szczegółowe

  • Uczeń przeważnie rozumie ze słuchu proste wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowanych powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka

Sprawność czytania

  • ma trudności z czytaniem ze zrozumieniem, rozumie ogólną myśl, niekiedy znajduje informacje szczegółowe

  • czasem znajduje określone informacje, w niektórych przypadkach określa kontekst sytuacyjny, myśl główną tekstu oraz jego poszczególnych części, częściowo rozumie konstrukcję niektórych tekstów i czasami rozpoznaje związki pomiędzy jego poszczególnymi fragmentami, rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi, nazywa niektóre intencje nadawcy; zna i częściowo skutecznie stosuje najważniejsze strategie egzaminacyjne adekwatne dla danego zadania

Sprawność mówienia

  • uczeń komunikuje swoje myśli z licznymi błędami językowymi i brakami w słownictwie, które zakłócają komunikat. Mówi równoważnikami zdań i pojedynczymi słowami, z uchybieniami, które znacznie obniżają efektywność przekazu

  • Uczeń czasami poprawnie reaguje ustnie w typowych sytuacjach związanych z komunikowaniem się w środowisku pracy. W prosty sposób komunikuje swoje niektóre potrzeby i reaguje na niektóre potrzeby innych

Sprawność pisania

  • uczeń ma duże trudności z wypowiedzią w formie pisemnej, bazuje na podanym wzorcu nieomalże go kopiując, odpowiada na postawione pytania niepełnymi zdaniami i pojedynczymi wyrazami, używając ubogiej terminologii zawodowej i zachowując niewielką poprawność leksykalno-gramatyczną

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia poniższe warunki w poszczególnych obszarach :

Sprawność słuchania

  • uczeń zazwyczaj potrafi określać główną myśl słuchanego tekstu i wyodrębniać niektóre informacje szczegółowe.

  • Uczeń zazwyczaj poprawnie rozumie ze słuchu wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowanych powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka

Sprawność czytania

  • poprawne czytanie ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych z pomocą nauczyciela, bądź też tekstów o zmniejszonym stopniu trudności, ogólne rozumienie tekstów czytanych, wynajdywanie niektórych informacji szczegółowych

  • na ogół poprawnie znajduje określone informacje, określa kontekst sytuacyjny, określa myśl główną tekstu oraz jego poszczególnych części, rozumie konstrukcję tekstu i zazwyczaj rozpoznaje związki pomiędzy jego poszczególnymi fragmentami, rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi, określa intencje nadawcy; zna i zazwyczaj skutecznie stosuje najważniejsze strategie egzaminacyjne adekwatne dla danego zadania

Sprawność mówienia

  • uczeń komunikuje swoje myśli z błędami językowymi i brakami w słownictwie, mogącymi nieco zakłócać komunikat, mówi równoważnikami zdań z uchybieniami, które jednak czasami wpływają na efektywność przekazu.

Sprawność pisania

  • uczeń wypowiada się w formie pisemnej bazując na podanym wzorcu, odpowiada na postawione pytania niepełnymi zdaniami, używając ubogiej terminologii zawodowej i zachowując znacznie obniżoną poprawność leksykalno-gramatyczną.

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia poniższe warunki w poszczególnych obszarach :

Sprawność słuchania

  • uczeń potrafi określać główną myśl słuchanego tekstu i z niewielkimi błędami

  • wyodrębniać informacje szczegółowe.

  • Uczeń poprawnie rozumie ze słuchu wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowanych powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka

Sprawność czytania

  • Poprawne czytanie ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych,

  • ogólne i szczegółowe rozumienie tekstów czytanych z niewielkimi uchybieniami

  • niemal bezbłędnie znajduje określone informacje, określa kontekst sytuacyjny, określa myśl główną tekstu oraz jego poszczególnych części, rozumie konstrukcję tekstu i rozpoznaje związki pomiędzy jego poszczególnymi fragmentami, rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi, określa intencje nadawcy; zna i stosuje rożne strategie egzaminacyjne adekwatne dla danego zadania.

  • Sprawność mówienia

  • komunikowanie swoich myśli z niewielkimi błędami językowymi i drobnymi brakami

  • w słownictwie nie zakłócającymi komunikatu, swobodne prowadzenie dialogu z uwzględnieniem zarówno terminologii zawodowej jak i poprawności gramatycznej, z niewielkimi uchybieniami, które jednak nie wpływają na efektywność przekazu.

  • uczeń z powodzeniem tworzy płynne wypowiedzi ustne oraz z łatwością tworzy krótkie , proste i zrozumiałe, spójne i logiczne, zgodne z tematem wypowiedzi

Sprawność pisania

  • uczeń w miarę swobodnie wypowiada się w formie pisemnej korzystając z podanego wzorca, odpowiada na postawione pytania pełnymi zdaniami, używając terminologii zawodowej i zachowując w większości poprawność leksykalno-gramatyczną.

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia poniższe warunki w poszczególnych obszarach :

Sprawność słuchania

  • efektywne rozumienie słownictwa i terminologii zawodowej,

  • ogólne i szczegółowe rozumienie tekstów słuchanych, tłumaczenie tekstów specjalistycznych z niewielką pomocą słownika

  • z łatwością rozumie ze słuchu wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowanych powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka (np. komunikaty, instrukcje, rozmowy)  oraz proste wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne)

Sprawność czytania

  • płynne czytanie ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych,

  • ogólne i szczegółowe rozumienie tekstów czytanych

  • bezbłędnie znajduje określone informacje, określa kontekst sytuacyjny, określa myśl główną tekstu oraz jego poszczególnych części, rozumie konstrukcję tekstu i z łatwością rozpoznaje związki pomiędzy jego poszczególnymi fragmentami,

  • rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi, określa intencje nadawcy; zna, stosownie do sytuacji dobiera i zawsze skutecznie stosuje rożne strategie egzaminacyjne adekwatne dla danego zadania

Sprawność mówienia

  • płynne komunikowanie swoich myśli, swobodne prowadzenie dialogu z uwzględnieniem zarówno terminologii zawodowej jak i poprawności gramatycznej.

  • Uczeń bezbłędnie, z dużą łatwością i swobodą reaguje ustnie w typowych sytuacjach związanych z komunikowaniem się w środowisku pracy.

Sprawność pisania

  • uczeń swobodnie wypowiada się w formie pisemnej bez bazowania na podanym wzorcu, odpowiada na postawione pytania pełnymi zdaniami, używając terminologii zawodowej i zachowując poprawność leksykalno-gramatyczną.

 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • spełnia kryteria jak na ocenę bardzo dobrą, a ponadto zakres wiedzy i umiejętności wykraczające poza program nauczania

 

  1. Skale ocen bieżących śródrocznych i rocznych zostały opisane w WSO

  2. Warunki i sposoby uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych - opisano w WSO

  3. Warunki i sposoby przekazywania rodzicom/prawnym opiekunom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce - opisano
    w WSO

  4. Forma i terminy informowania ucznia i jego rodziców/ prawnych opiekunów o przewidywanych śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych- opisano w WSO

  5. Katalog sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów

 

  • sprawdzian (S) – zapowiedziana forma pisemna lub ustna, obejmująca materiał więcej niż 3 jednostek lekcyjnych;

  • kartkówka (K) – zapowiedziana lub niezapowiedziana forma pisemna, obejmująca materiał do 3 jednostek lekcyjnych;

  • zadanie domowe (Z) – forma ustna lub pisemna (wypowiedzi ustne, zadania i ćwiczenia pisemne opracowane samodzielnie
    przez ucznia w domu);

  • praca na lekcji (P) - forma pisemna lub ustna (wypowiedzi ustne na zajęciach, wykonywanie pisemnych zadań i ćwiczeń
    na zajęciach, wykonywanie zadań dodatkowych,
    aktywność na zajęciach, twórczość własna, udział w projektach, konkursach
    i olimpiadach przedmiotowych, udział w niemiecko-polskiej wymianie uczniowskiej itp.);

  • test kompetencji (TK) – forma pisemna (dotyczy uczniów klas trzecich TZ ubiegających się o udział w praktyce zagranicznej)

 

  1. Tryb udostępniania uczniowi lub jego rodzicom pisemnych prac kontrolnych oraz innej dokumentacji dotyczącej oceniania

  1. Uczeń i jego rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo zapoznać się ze sprawdzonymi i ocenionymi pracami pisemnymi ucznia u nauczyciela w pracowni podczas spotkań z rodzicami lub w innym uzgodnionym terminie poza zajęciami dydaktycznymi nauczyciela. Uczniowie, ponadto, mają możliwość zapoznać się ze swoimi pracami podczas zajęć, w czasie których nauczyciel ogłasza wyniki i omawia sprawdzian.

  2. Uczeń nieobecny na omówieniu sprawdzianu ma obowiązek umówić się na omówienie sprawdzianu indywidualnie z nauczycielem.

  3. Ocenionych prac pisemnych nie wolno kopiować, przepisywać, fotografować, ani w żaden inny sposób powielać bez zgody nauczyciela, jak

i nie wolno wynosić ich poza teren szkoły.

 

  1. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia - opisano w osobnym załączniku

  2. Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego- opisano w WSO

  3. Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego- opisano w WSO

  4. Tryb odwoławczy - opisano w WSO

  5. Inne postanowienia

  1. Uczniowi przysługuje prawo do zgłoszenia jednego nieprzygotowania w semestrze na zajęciach Języka obcego zawodowego.

  2. Nieprzygotowanie obejmuje nieopanowanie wiadomości i umiejętności, brak podręcznika, brak zeszytu ćwiczeń, brak zeszytu lub brak zdania domowego i musi być zgłoszone na początku lekcji.

  3. Uczeń, który zgłosił nieprzygotowanie ma obowiązek nadrobienia zaległości na następne zajęcia.

  4. W sprawach nieobjętych Przedmiotowymi Zasadami Oceniania z jednostki modułowej: Język obcy zawodowy stosuje się zapisy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.

 

 

Zespół Języka angielskiego/Data: 03.09.2018r.

Blue Flower