PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA z jednostki: „Język obcy zawodowy”- Rok szkolny 2019/2020
- Odsłony: 377
PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA
z jednostki: „Język obcy zawodowy”
w module: „Przygotowanie do wejścia na rynek pracy” w CKZiU "Elektryk"
Przedmiotowe zasady oceniania z jednostki modułowej: „Język obcy zawodowy” (niemiecki i angielski) zostały oparte o zapisy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego "Elektryk" w Nowej Soli.
-
Prawa i obowiązki ucznia zostały opisane w WSO
-
Prawa i obowiązki nauczyciela zostały opisane w WSO
-
Celem oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia jest:
-
poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie,
-
pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju,
-
motywowanie ucznia do dalszej pracy,
-
dostarczenie rodzicom i innym nauczycielom informacji o postępach, trudnościach oraz specjalnych uzdolnieniach i predyspozycjach ucznia.
W wypadku ćwiczeń praktycznych szczególnie uwzględniany jest przy ocenianiu stosunek ucznia do wykonywania działań praktycznych.
Istotne są też: pomysłowość konstrukcyjna, właściwy dobór materiałów, estetyka wykonania oraz przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa.
-
Wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
4.1 Kryteria oceny
Przedmiot oceny |
Sposoby sprawdzania |
Waga oceny |
wiadomości |
Sprawdzian (S) – zapowiedziana forma pisemna lub ustna, obejmująca materiał więcej niż 3 jednostek lekcyjnych; |
5 |
Kartkówka (K) – zapowiedziana lub niezapowiedziana forma pisemna, obejmująca materiał do 3 jednostek lekcyjnych; |
4 |
|
Zadanie domowe (Z) – forma ustna lub pisemna (wypowiedzi ustne, zadania i ćwiczenia pisemne opracowane samodzielnie przez ucznia w domu) – mogą być oceniane za pomocą plusów (+) i minusów (-). Za uzyskane trzy plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry (5), za trzy minusy ocenę ndst; |
2 |
|
Praca na lekcji (P) - forma pisemna lub ustna (wypowiedzi ustne na zajęciach, wykonywanie pisemnych zadań i ćwiczeń na zajęciach, wykonywanie zadań dodatkowych, aktywność na zajęciach, twórczość własna, udział w projektach) – mogą być oceniane za pomocą plusów (+) i minusów (-). Za uzyskane trzy plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry (5), za trzy minusy ocenę; |
3 |
|
Test kompetencji (TK) – forma pisemna (dotyczy uczniów klas trzecich TZ ubiegających się o udział w praktyce zagranicznej) |
|
|
umiejętności |
|
|
4.2 Wymagania na poszczególne oceny
Ocena |
Opanowanie wiadomości i umiejętności przewidziane programem nauczania w % |
Wskaźniki |
celująca |
98-100% |
Uczeń:
|
bardzo dobra |
Od 85% |
Uczeń:
|
dobra |
Od 70% |
Uczeń:
|
dostateczna |
Od 55% |
Uczeń:
|
dopuszczająca |
Od 40% |
Uczeń:
|
niedostateczna |
Poniżej 40% |
Uczeń:
|
4.3 Wymagania na poszczególne oceny szkolne:
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
-
nie spełnia kryteriów na ocenę dopuszczającą.
-
lekceważy obowiązki ucznia, terminowość i systematyczność poprawiania ocen,
-
jest niesumienny i niesystematyczny w swoich działaniach,
-
uzyskuje poniżej 40% punktów z testów sprawdzających wiedzę i treści programowe
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który spełnia poniższe warunki w poszczególnych obszarach:
Sprawność słuchania
-
uczeń zazwyczaj potrafi określać główną myśl słuchanego tekstu, wyodrębnia pojedyncze, nieliczne informacje szczegółowe
-
Uczeń przeważnie rozumie ze słuchu proste wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowanych powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka
Sprawność czytania
-
ma trudności z czytaniem ze zrozumieniem, rozumie ogólną myśl, niekiedy znajduje informacje szczegółowe
-
czasem znajduje określone informacje, w niektórych przypadkach określa kontekst sytuacyjny, myśl główną tekstu oraz jego poszczególnych części, częściowo rozumie konstrukcję niektórych tekstów i czasami rozpoznaje związki pomiędzy jego poszczególnymi fragmentami, rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi, nazywa niektóre intencje nadawcy; zna i częściowo skutecznie stosuje najważniejsze strategie egzaminacyjne adekwatne dla danego zadania
Sprawność mówienia
-
uczeń komunikuje swoje myśli z licznymi błędami językowymi i brakami w słownictwie, które zakłócają komunikat. Mówi równoważnikami zdań i pojedynczymi słowami, z uchybieniami, które znacznie obniżają efektywność przekazu
-
Uczeń czasami poprawnie reaguje ustnie w typowych sytuacjach związanych z komunikowaniem się w środowisku pracy. W prosty sposób komunikuje swoje niektóre potrzeby i reaguje na niektóre potrzeby innych
Sprawność pisania
-
uczeń ma duże trudności z wypowiedzią w formie pisemnej, bazuje na podanym wzorcu nieomalże go kopiując, odpowiada na postawione pytania niepełnymi zdaniami i pojedynczymi wyrazami, używając ubogiej terminologii zawodowej i zachowując niewielką poprawność leksykalno-gramatyczną
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia poniższe warunki w poszczególnych obszarach :
Sprawność słuchania
-
uczeń zazwyczaj potrafi określać główną myśl słuchanego tekstu i wyodrębniać niektóre informacje szczegółowe.
-
Uczeń zazwyczaj poprawnie rozumie ze słuchu wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowanych powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka
Sprawność czytania
-
poprawne czytanie ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych z pomocą nauczyciela, bądź też tekstów o zmniejszonym stopniu trudności, ogólne rozumienie tekstów czytanych, wynajdywanie niektórych informacji szczegółowych
-
na ogół poprawnie znajduje określone informacje, określa kontekst sytuacyjny, określa myśl główną tekstu oraz jego poszczególnych części, rozumie konstrukcję tekstu i zazwyczaj rozpoznaje związki pomiędzy jego poszczególnymi fragmentami, rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi, określa intencje nadawcy; zna i zazwyczaj skutecznie stosuje najważniejsze strategie egzaminacyjne adekwatne dla danego zadania
Sprawność mówienia
-
uczeń komunikuje swoje myśli z błędami językowymi i brakami w słownictwie, mogącymi nieco zakłócać komunikat, mówi równoważnikami zdań z uchybieniami, które jednak czasami wpływają na efektywność przekazu.
Sprawność pisania
-
uczeń wypowiada się w formie pisemnej bazując na podanym wzorcu, odpowiada na postawione pytania niepełnymi zdaniami, używając ubogiej terminologii zawodowej i zachowując znacznie obniżoną poprawność leksykalno-gramatyczną.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia poniższe warunki w poszczególnych obszarach :
Sprawność słuchania
-
uczeń potrafi określać główną myśl słuchanego tekstu i z niewielkimi błędami
-
wyodrębniać informacje szczegółowe.
-
Uczeń poprawnie rozumie ze słuchu wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowanych powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka
Sprawność czytania
-
Poprawne czytanie ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych,
-
ogólne i szczegółowe rozumienie tekstów czytanych z niewielkimi uchybieniami
-
niemal bezbłędnie znajduje określone informacje, określa kontekst sytuacyjny, określa myśl główną tekstu oraz jego poszczególnych części, rozumie konstrukcję tekstu i rozpoznaje związki pomiędzy jego poszczególnymi fragmentami, rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi, określa intencje nadawcy; zna i stosuje rożne strategie egzaminacyjne adekwatne dla danego zadania.
-
Sprawność mówienia
-
komunikowanie swoich myśli z niewielkimi błędami językowymi i drobnymi brakami
-
w słownictwie nie zakłócającymi komunikatu, swobodne prowadzenie dialogu z uwzględnieniem zarówno terminologii zawodowej jak i poprawności gramatycznej, z niewielkimi uchybieniami, które jednak nie wpływają na efektywność przekazu.
-
uczeń z powodzeniem tworzy płynne wypowiedzi ustne oraz z łatwością tworzy krótkie , proste i zrozumiałe, spójne i logiczne, zgodne z tematem wypowiedzi
Sprawność pisania
-
uczeń w miarę swobodnie wypowiada się w formie pisemnej korzystając z podanego wzorca, odpowiada na postawione pytania pełnymi zdaniami, używając terminologii zawodowej i zachowując w większości poprawność leksykalno-gramatyczną.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia poniższe warunki w poszczególnych obszarach :
Sprawność słuchania
-
efektywne rozumienie słownictwa i terminologii zawodowej,
-
ogólne i szczegółowe rozumienie tekstów słuchanych, tłumaczenie tekstów specjalistycznych z niewielką pomocą słownika
-
z łatwością rozumie ze słuchu wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowanych powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka (np. komunikaty, instrukcje, rozmowy) oraz proste wypowiedzi pisemne (np. napisy informacyjne)
Sprawność czytania
-
płynne czytanie ze zrozumieniem tekstów specjalistycznych,
-
ogólne i szczegółowe rozumienie tekstów czytanych
-
bezbłędnie znajduje określone informacje, określa kontekst sytuacyjny, określa myśl główną tekstu oraz jego poszczególnych części, rozumie konstrukcję tekstu i z łatwością rozpoznaje związki pomiędzy jego poszczególnymi fragmentami,
-
rozróżnia formalny i nieformalny styl wypowiedzi, określa intencje nadawcy; zna, stosownie do sytuacji dobiera i zawsze skutecznie stosuje rożne strategie egzaminacyjne adekwatne dla danego zadania
Sprawność mówienia
-
płynne komunikowanie swoich myśli, swobodne prowadzenie dialogu z uwzględnieniem zarówno terminologii zawodowej jak i poprawności gramatycznej.
-
Uczeń bezbłędnie, z dużą łatwością i swobodą reaguje ustnie w typowych sytuacjach związanych z komunikowaniem się w środowisku pracy.
Sprawność pisania
-
uczeń swobodnie wypowiada się w formie pisemnej bez bazowania na podanym wzorcu, odpowiada na postawione pytania pełnymi zdaniami, używając terminologii zawodowej i zachowując poprawność leksykalno-gramatyczną.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
-
spełnia kryteria jak na ocenę bardzo dobrą, a ponadto zakres wiedzy i umiejętności wykraczające poza program nauczania
-
Skale ocen bieżących śródrocznych i rocznych zostały opisane w WSO
-
Warunki i sposoby uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych - opisano w WSO
-
Warunki i sposoby przekazywania rodzicom/prawnym opiekunom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce - opisano
w WSO -
Forma i terminy informowania ucznia i jego rodziców/ prawnych opiekunów o przewidywanych śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych- opisano w WSO
-
Katalog sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
-
sprawdzian (S) – zapowiedziana forma pisemna lub ustna, obejmująca materiał więcej niż 3 jednostek lekcyjnych;
-
kartkówka (K) – zapowiedziana lub niezapowiedziana forma pisemna, obejmująca materiał do 3 jednostek lekcyjnych;
-
zadanie domowe (Z) – forma ustna lub pisemna (wypowiedzi ustne, zadania i ćwiczenia pisemne opracowane samodzielnie
przez ucznia w domu); -
praca na lekcji (P) - forma pisemna lub ustna (wypowiedzi ustne na zajęciach, wykonywanie pisemnych zadań i ćwiczeń
na zajęciach, wykonywanie zadań dodatkowych, aktywność na zajęciach, twórczość własna, udział w projektach, konkursach
i olimpiadach przedmiotowych, udział w niemiecko-polskiej wymianie uczniowskiej itp.); -
test kompetencji (TK) – forma pisemna (dotyczy uczniów klas trzecich TZ ubiegających się o udział w praktyce zagranicznej)
-
Tryb udostępniania uczniowi lub jego rodzicom pisemnych prac kontrolnych oraz innej dokumentacji dotyczącej oceniania
-
Uczeń i jego rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo zapoznać się ze sprawdzonymi i ocenionymi pracami pisemnymi ucznia u nauczyciela w pracowni podczas spotkań z rodzicami lub w innym uzgodnionym terminie poza zajęciami dydaktycznymi nauczyciela. Uczniowie, ponadto, mają możliwość zapoznać się ze swoimi pracami podczas zajęć, w czasie których nauczyciel ogłasza wyniki i omawia sprawdzian.
-
Uczeń nieobecny na omówieniu sprawdzianu ma obowiązek umówić się na omówienie sprawdzianu indywidualnie z nauczycielem.
-
Ocenionych prac pisemnych nie wolno kopiować, przepisywać, fotografować, ani w żaden inny sposób powielać bez zgody nauczyciela, jak
i nie wolno wynosić ich poza teren szkoły.
-
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia - opisano w osobnym załączniku
-
Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego- opisano w WSO
-
Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego- opisano w WSO
-
Tryb odwoławczy - opisano w WSO
-
Inne postanowienia
-
Uczniowi przysługuje prawo do zgłoszenia jednego nieprzygotowania w semestrze na zajęciach Języka obcego zawodowego.
-
Nieprzygotowanie obejmuje nieopanowanie wiadomości i umiejętności, brak podręcznika, brak zeszytu ćwiczeń, brak zeszytu lub brak zdania domowego i musi być zgłoszone na początku lekcji.
-
Uczeń, który zgłosił nieprzygotowanie ma obowiązek nadrobienia zaległości na następne zajęcia.
-
W sprawach nieobjętych Przedmiotowymi Zasadami Oceniania z jednostki modułowej: Język obcy zawodowy stosuje się zapisy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
Zespół Języka angielskiego/Data: 03.09.2018r.