czwartek, 09 styczeń 2025

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA 2021/2022 Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO w CKZiU "Elektryk"

  • § 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

  1. Przedmiotowe Zasady Oceniania z języka angielskiego zostały oparte o zapisy:
  1. Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego "Elektryk" w Nowej Soli,
  2. Statutu Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego "Elektryk" w Nowej Soli.
  1. Prawa i obowiązki ucznia zostały opisane w Statucie CKZiU „Elektryk” w Nowej Soli (§38, §39).
  2. Zadania nauczyciela zostały opisane w Statucie CKZiU „Elektryk” w Nowej Soli (§33)
  3. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
  1. informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
  2. udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
  3. udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
  4. motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
  5. dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
  6. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

 

  • § 2 WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

 

  1. Wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych, semestralnych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania.

 

 

OCENA: NIEDOSTATECZNY

OBSZAR WYMAGAŃ:

WYMAGANIA EDUKACYJNE:

Znajomość środków językowych: gramatyka i leksyka, fonetyka i ortografia (WIADOMOŚCI)

Uczeń nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.

 

 

 

 

Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach.

Rozumienie wypowiedzi: rozumienie ze słuchania, czytanie ze zrozumieniem (RECEPCJA)

Tworzenie wypowiedzi: pisanie, mówienie (PRODUKCJA)

Reagowanie na wypowiedzi (INTERAKCJA)

Przetwarzanie wypowiedzi (MEDIACJA)

Inne kryteria

- zwykle nie okazuje zainteresowania przedmiotem;

- zwykle nie jest aktywny na lekcji;

- zwykle nie jest przygotowany do zajęć;

- zwykle nie odrabia pracy domowej.

 

OCENA: DOPUSZCZAJĄCY

OBSZAR WYMAGAŃ:

WYMAGANIA EDUKACYJNE:

Znajomość środków językowych: gramatyka i leksyka, fonetyka i ortografia (WIADOMOŚCI)

Uczeń:

• zna ograniczoną liczbę bardzo podstawowych słów i wyrażeńwprowadzonych przez nauczyciela;

• popełnia liczne błędy w ich zapisie i wymowie;

• zna proste, elementarne struktury gramatyczne wprowadzone przez nauczyciela;

• popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne we wszystkich typach zadań.

Rozumienie wypowiedzi: rozumienie ze słuchania, czytanie ze zrozumieniem (RECEPCJA)

Uczeń:

• rozumie niektóre dłuższe wypowiedzi w standardowej odmianie języka;

• z trudem nadąża za bardziej złożonymi wywodami w zakresie tematów zawartych w programie nauczania;

• rozumie niektóre wiadomości telewizyjne;

•rozumie ogólny sens filmów w standardowej odmianie języka;

• rozumie krótkie wpisy na blogach;

•ma problemy ze zrozumieniem artykułów i reportaży dotyczących problemów współczesnego świata;

•rozwiązuje niektóre zadania na słuchanie;

• w ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na czytanie.

Tworzenie wypowiedzi: pisanie, mówienie (PRODUKCJA)

Uczeń:

• łączy wyrażenia w bardzo prosty i niezbyt spójny i logiczny sposób, by opisywać przeżycia i zdarzenia, a także swoje marzenia, nadzieje i ambicje;

• potrafi bardzo krótko objaśniać własne plany;

• potrafi bardzo prostymi zdaniami przekazać ogólny sens książek czy filmów;

• potrafi pisać bardzo proste i krótkie teksty na znane tematy np. SMS, życzenia, kartkę pocztową, e-mail i wpis na blogu;

• dłuższe wypowiedzi pisemne są w dużym stopniu nielogiczne i niespójne;

• stosuje niewielki zakres słownictwa i struktur;

• popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne, które mogą zakłócać komunikację.

Reagowanie na wypowiedzi (INTERAKCJA)

Uczeń:

• z trudem radzi sobie w niektórych sytuacjach, w jakich można się znaleźć w czasie podróży po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym językiem;

• bez uprzedniego przygotowania potrafi włączać się do rozmów na nieliczne znane tematy prywatne lub dotyczące życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy);

• wypowiedź jest bardzo krótka – wyrazy lub równoważniki zdań;

• sporadycznie reaguje w formie bardzo krótkiego, prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS,formularz, komentarz, wpis na czacie / forum);

• dłuższe reakcje pisemne są w znacznym stopniu nielogiczne i niespójne;

• popełnia liczne błędy fonetyczne, leksykalne i gramatyczne, które zakłócają komunikację;

• niedostosowuje stylu wypowiedzi do sytuacji oraz odbiorcy.

Przetwarzanie wypowiedzi (MEDIACJA)

Uczeń:

• w ograniczonym stopniu potrafi przekazać w języku angielskim informacje zawarte w materiałachwizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

• potrafi przekazać w języku angielskim nieliczne proste informacje sformułowane w tym języku;

• potrafi przekazać w języku angielskim treść nielicznych bardzo prostych informacji sformułowanych w języku polskim;

• potrafi przekazać w języku polskim niektóre informacje sformułowane w języku angielskim;

• w ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na transformacje i tłumaczenie fragmentów zdań.

Inne kryteria

- okazuje zainteresowanie przedmiotem;

- rzadko jest aktywny na lekcji;

- często nie jest przygotowany do zajęć;

- często nie odrabia pracy domowej.

 

 

 

OCENA: DOSTATECZNY

OBSZAR WYMAGAŃ:

WYMAGANIA EDUKACYJNE:

Znajomość środków językowych: gramatyka i leksyka, fonetyka i ortografia (WIADOMOŚCI)

Uczeń:

• zna część wprowadzonych słów i wyrażeń;

• popełnia sporo błędów w ich zapisie i wymowie;

• zna większość wprowadzonych struktur gramatycznych;

• popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych w trudniejszych zadaniach.

Rozumienie wypowiedzi: rozumienie ze słuchania, czytanie ze zrozumieniem (RECEPCJA)

Uczeń:

• częściowo rozumie dłuższe wypowiedzi w standardowej odmianie języka;

• raczej nadąża za bardziej złożonymi wywodami w zakresie tematów zawartych w programie nauczania;

• rozumie większość wiadomości telewizyjnych;

• częścioworozumie filmy w standardowej odmianie języka;

•rozumie w części niektóre dłuższe artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata;

• częściowopoprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie.

Tworzenie wypowiedzi: pisanie, mówienie (PRODUKCJA)

Uczeń:

• potrafi łączyć wyrażenia w dość prosty i nie zawsze spójny i logiczny sposób, by opisywać przeżycia i zdarzenia, a także swoje marzenia, nadzieje i ambicje;

• potrafi bardzo krótko uzasadniać i objaśniać własne poglądy i plany;

• potrafi bardzo krótko relacjonować wydarzenia i opowiadać przebieg akcji książek czy filmów, opisując własne wrażenia;

• potrafi pisać proste i krótkie teksty na znane tematy, np. notatkę, ogłoszenie,zaproszenie, życzenia,wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e-mail, historyjkę, listprywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu;

• popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych, które nie zakłócają jednak komunikacji;

• nie zawsze stosuje styl wypowiedzi adekwatny do sytuacji.

Reagowanie na wypowiedzi (INTERAKCJA)

Uczeń:

• potrafi sobie radzić w części sytuacji, w których można się znaleźć w czasie podróży po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym językiem;

• bez uprzedniego przygotowania potrafi włączać się do rozmów na znane tematy prywatne lub dotyczące życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania i wydarzeń bieżących);

• wypowiedź jest krótka –równoważniki zdań lub zdania pojedyncze;

• potrafi zareagować w formie bardzo krótkiego prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS,formularz, e-mail, komentarz, wpis na czacie / forum);

• dłuższe reakcje pisemne nie zawsze są logiczne i spójne;

• popełnia sporo błędów, ale nie zakłócają one komunikacji;

• podejmuje próby dostosowania stylu wypowiedzi do sytuacji oraz odbiorcy.

Przetwarzanie wypowiedzi (MEDIACJA)

Uczeń:

• częściowo poprawnie przekazuje w języku angielskim informacje zawarte w materiałach

wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

• potrafi przekazać w języku angielskim część informacji sformułowanych w tym języku;

• potrafi krótko przekazać w języku angielskim część informacji sformułowanych w języku polskim;

• potrafi przekazać w języku polskim dość liczne informacjesformułowane w języku angielskim;

• potrafi przedstawić publicznie w języku angielskim wcześniej przygotowany krótki, prosty materiał, np. prezentację - popełnia dość liczne błędy;

• częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na transformacje i tłumaczenie fragmentów zdań.

Inne kryteria

- czasami okazuje zainteresowanie przedmiotem;

- czasami jest aktywny na lekcji;

- zwykle jest przygotowany do zajęć;

- zwykle odrabia pracę domową.

 

OCENA: DOBRY

OBSZAR WYMAGAŃ:

WYMAGANIA EDUKACYJNE:

Znajomość środków językowych: gramatyka i leksyka, fonetyka i ortografia (WIADOMOŚCI)

Uczeń:

• zna większość wprowadzonych słów i wyrażeń,

• zwykle poprawnie je zapisuje i wymawia;

• zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne;

• popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne.

Rozumienie wypowiedzi: rozumienie ze słuchania, czytanie ze zrozumieniem (RECEPCJA)

Uczeń:

• rozumie większość dłuższych wypowiedzi w standardowej odmianie języka;

• nadąża za skomplikowanymi wywodami w zakresie większości tematów zawartych w programie nauczania;

• rozumie większość wiadomości telewizyjnych i niektóre programy o sprawach bieżących;

•rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka;

•na ogółczyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy;

•rozwiązuje poprawnie zadania na czytanie i słuchanie, na ogół potrafi krótko uzasadnić swoje odpowiedzi.

Tworzenie wypowiedzi: pisanie, mówienie (PRODUKCJA)

Uczeń:

• potrafi łączyć wyrażenia w prosty i na ogół spójny i logiczny sposób, by opisywać przeżycia i zdarzenia, a także swoje marzenia, nadzieje i ambicje;

• potrafi krótko uzasadniać i objaśniać własne poglądy i plany;

• potrafi krótko relacjonować wydarzenia i opowiadać przebieg akcji książek czy filmów, opisując własne wrażenia;

• potrafi pisać proste teksty na znane tematy np. notatkę, ogłoszenie,zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e-mail, historyjkę, listprywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu;

• popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne, które nie zakłócają jednak komunikacji;

• najczęściej stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

Reagowanie na wypowiedzi (INTERAKCJA)

Uczeń:

• potrafi sobie radzić w większości sytuacji, w których można się znaleźć w czasie podróży po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym językiem;

• potrafi – bez uprzedniego przygotowania –włączać się do rozmów na większość znanych tematów prywatnych lub dotyczących życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania i wydarzeń bieżących);

• reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny,formularz, e-mail, komentarz, wpis na czacie / forum);

• wypowiedź jest w miarę spójna i logiczna;

• popełnia nieliczne błędy, które jednak nie zakłócają komunikacji;

• na ogół dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji oraz odbiorcy.

Przetwarzanie wypowiedzi (MEDIACJA)

Uczeń:

• poprawnie przekazuje w języku angielskim informacje zawarte w materiałachwizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

• potrafi przekazać w języku angielskim większość informacji sformułowanych w tym języku;

• potrafi przekazać w języku angielskim większość informacji sformułowanych w języku polskim;

• potrafi przekazać w języku polskim większość informacji sformułowanych w języku angielskim;

• potrafi przedstawić publicznie w języku angielskim wcześniej przygotowany dłuższy materiał, np. prezentację, film

• popełnia nieliczne błędy;

• rozwiązuje poprawnie większość zadań na transformacje i tłumaczenie fragmentów zdań.

Inne kryteria

- okazuje zainteresowanie przedmiotem;

- jest aktywny na lekcji;

- zwykle jest przygotowany do zajęć;

- regularnie odrabia pracę domową.

 

OCENA: BARDZO DOBRY

OBSZAR WYMAGAŃ:

WYMAGANIA EDUKACYJNE:

Znajomość środków językowych: gramatyka i leksyka, fonetyka i ortografia (WIADOMOŚCI)

Uczeń:

• zna wszystkie wprowadzone słowa i wyrażenia;

• poprawnie je zapisuje i wymawia;

• zna i stosuje wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne;

• popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne, które zwykle potrafi samodzielnie poprawić.

Rozumienie wypowiedzi: rozumienie ze słuchania, czytanie ze zrozumieniem (RECEPCJA)

Uczeń:

• rozumie dłuższe wypowiedzi w standardowej odmianie języka;

• nadąża nawet za skomplikowanymi wywodami w zakresie tematów zawartych w programie nauczania;

• rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących;

•rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka;

•czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy;

•rozumie współczesną prozę literacką;

•rozwiązuje poprawnie zadania na czytanie i słuchanie, potrafi uzasadnić swoje odpowiedzi.

Tworzenie wypowiedzi: pisanie, mówienie (PRODUKCJA)

Uczeń:

• potrafi łączyć wyrażenia w prosty, spójny i logiczny sposób, by opisywać przeżycia i zdarzenia, a także swoje marzenia, nadzieje i ambicje;

• potrafi krótko uzasadniać i objaśniać własne poglądy i plany;

• potrafi relacjonować wydarzenia i opowiadać przebieg akcji książek czy filmów, opisując własne reakcje i wrażenia;

• potrafi pisać proste teksty na tematy znane lub związane ze swoimi zainteresowania-mi, np. notatkę, ogłoszenie,zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e-mail, historyjkę, listprywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu;

• popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne;

• stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.

Reagowanie na wypowiedzi (INTERAKCJA)

Uczeń:

• potrafi sobie radzić w większości sytuacji, w których można się znaleźć w czasie podróży po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym językiem;

• potrafi – bez uprzedniego przygotowania –włączać się do rozmów na znane tematy prywatne lub dotyczące życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania i wydarzeń bieżących);

• spontanicznie reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny,formularz, e-mail, komentarz, wpis na czacie / forum), a wypowiedzi są spójne i logiczne;

• popełnia sporadyczne błędy, które jest w stanie samodzielnie skorygować;

• dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji oraz odbiorcy.

Przetwarzanie wypowiedzi (MEDIACJA)

Uczeń:

• potrafi przeprowadzić analizę materiałówwizualnych (np. wykresów, map, symboli, piktogramów) lub audiowizualnych (np. filmów, reklam) i przekazać w języku angielskim informacje w nich zawarte;

• potrafi streścić i przekazać w języku angielskim informacje sformułowane w tym języku;

• potrafi streścić i przekazać w języku angielskim informacje sformułowane w języku polskim;

• potrafi przekazać w języku polskim informacjesformułowane w języku angielskim;

• potrafi przedstawić publicznie w języku angielskim wcześniej przygotowany materiał, np. prezentację, film;

• rozwiązuje poprawnie zadania na transformacje i tłumaczenie fragmentów zdań.

Inne kryteria

- okazuje duże zainteresowanie przedmiotem;

- jest bardzo aktywny na lekcji;

- jest przygotowany do zajęć;

- regularnie odrabia pracę domową.

 

OCENA: CELUJĄCY

OBSZAR WYMAGAŃ:

WYMAGANIA EDUKACYJNE:

Znajomość środków językowych: gramatyka i leksyka, fonetyka i ortografia (WIADOMOŚCI)

 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który w wysokim stopniu opanował wiedzę i umiejętności określone programem nauczania.

Rozumienie wypowiedzi: rozumienie ze słuchania, czytanie ze zrozumieniem (RECEPCJA)

Tworzenie wypowiedzi: pisanie, mówienie (PRODUKCJA)

Reagowanie na wypowiedzi (INTERAKCJA)

Przetwarzanie wypowiedzi (MEDIACJA)

Inne kryteria

 

 

 

  • § 3 ZASADY OCENIANIA BIEŻĄCEGO, ŚRÓDROCZNEGO, SEMESTRALNEGO I ROCZNEGO

 

  1. Formy i sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, które mogą być stosowane przez nauczycieli języka angielskiego łącznie
    z wagami. Każdy nauczyciel dostosowuje formy sprawdzania wiedzy do nauczanej grupy.

 

Sposoby sprawdzania

Waga oceny

  • testy, sprawdziany wiedzy i umiejętności
  • testy, sprawdziany wiedzy i umiejętności-forma zdalna

4

 

  • odpowiedzi ustne
  • odpowiedzi ustne –forma zdalna (za pomocą różnego rodzaju komunikatorów internetowych)
  • wypowiedzi pisemne

Wybrane wypowiedzi ustne i pisemne są oceniane wg kryteriów egzaminu maturalnego, nauczyciel ma obowiązek poinformować uczniów jeśli zamierza zastosować ww. kryteria sprawdzania.

3

 

  • kartkówki, dyktanda, pisanie ze słuchu
  • kartkówki, dyktanda, pisanie ze słuchu- forma zdalna
  • prezentacje multimedialne

2

 

  • aktywność – forma pisemna lub ustna (wypowiedzi ustne na zajęciach, wykonywanie pisemnych zadań i ćwiczeń na zajęciach, wykonywanie zadań dodatkowych mogą być oceniane za pomocą plusów (+) i minusów (-). Za uzyskane trzy plusy uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobry, za trzy minusy ocenę ndst
  • praca na lekcji
  • ćwiczenia
  • zadania domowe
  • prace zlecone do przygotowania i przesłania w formie elektronicznej
  • przygotowanie do zajęć
  • praca pozalekcyjna (np. konkursy, olimpiady, projekty)

1

 

 

 

 

 

  • prace dodatkowe (dla chętnych),

wg kategorii konkretnego zadania

  • testy kompetencji przeprowadzone przy rozpoczęciu nauki ucznia w szkole, diagnostyczne przeprowadzone w różnych okresach roku szkolnego dla testowania wiedzy i umiejętności, próbne egzaminy maturalne i z przedmiotów zawodowych.

ocena kształtująca zgodnie z wytycznymi Dyrekcji Szkoły

 

  1. Szkolna skala ocen
    1. Skala procentowa, wg której nauczyciele przeliczają uzyskane przez ucznia punkty na oceny szkolne.

 

Ocena

bieżąca skala procentowa

celujący

od 98%

bardzo dobry plus

od 95%

bardzo dobry

od 90%

bardzo dobry minus

od 85%

dobry plus

od 80%

dobry

od 75%

dobry minus

od 70%

dostateczny plus

od 65%

dostateczny

od 55%

dostateczny minus

od 50%

dopuszczający plus

od 45%

dopuszczający

od 40%

niedostateczny

poniżej 40%

    1. W każdej pisemnej formie sprawdzania wiedzy i umiejętności zadaniom/pytaniom przyporządkowane są punkty, a ich suma uzyskana przez ucznia przeliczana jest na oceny wg skali procentowej opisanej w § 3 pkt. 2 ppkt.2.1
    2. Do każdej wystawionej oceny nauczyciel dodaje komentarz zawierajacy informację o zakresie materiału i dacie przeprowadzenia danej formy sprawdzającej.

  1. Terminy pisemnych prac sprawdzających i poprawkowych muszą zostać wpisane w dzienniku elektronicznym (w zakładce – Terminarz). Uczeń nieobecny w czasie ustalania w/w terminów ma obowiązek dowiedzieć się o tym fakcie monitorując na bieżąco wpisy w dzienniku elektronicznym. W przypadku braku dostępu do Internetu i możliwości skorzystania z dziennika elektronicznego w domu, każdy uczeń ma możliwość skorzystać z komputera z dostępem do Internetu w Bibliotece szkolnej podczas przerw między lekcjami oraz po zajęciach szkolnych.
  2. Warunkiem koniecznym uzyskania pozytywnej oceny semestralnej (rocznej) jest zaliczenie na ocenę pozytywną wszystkich form sprawdzania wiedzy i umiejętności (ustnych i pisemnych), określonych przez nauczyciela uczącego. W przypadkach losowych rodzic/opiekun prawny lub pełnoletni uczeń ma obowiązek powiadomić nauczyciela o braku możliwości przystąpienia do zaliczenia danej formy sprawdzania wiedzy. Nauczyciel wówczas może wyznaczyć dodatkowy termin na rozliczenie się z pracy. (Wszelkie przypadki nie zaliczenia na ocenę pozytywną ww. form rozpatrywane będą indywidualnie i wówczas obowiązują indywidualne ustalenia z nauczycielem).
  3. Ocena semestralna (roczna) jest ustalana na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych. Średnia ważona stanowi jedynie informację pomocniczą dla nauczyciela nauczającego.
  4. Sprawdziany, testy, prace klasowe obejmują materiał z ponad trzech lekcji – określony przez nauczyciela
    1. Uczeń nieobecny na zapowiedzianym sprawdzianie ma prawo przystąpić do sprawdzianu po raz pierwszy w innym terminie ustalonym z nauczycielem, jeżeli jego nieobecność jest usprawiedliwiona:

- chorobą (zaświadczenie lekarskie lub usprawiedliwienie od Rodzica/opiekuna prawnego)

- uczestnictwem w konkursie, olimpiadzie, zawodach sportowych (dokument potwierdzający uczestnictwo)

- reprezentowaniem Szkoły (zwolnienie Dyrektora Szkoły)

    1. Uczeń ma obowiązek okazać nauczycielowi dokument potwierdzający usprawiedliwienie najpóźniej na pierwszej lekcji po nieobecności.
    2. W przypadku braku właściwego zaświadczenia uzasadniającego nieobecność uczeń ma prawo pisać sprawdzian na zasadach poprawy (tylko jeden raz).


  1. Kartkówki, dyktanda, pisanie ze słuchu dotyczą nie więcej niż 3 jednostek lekcyjnych (uzgodnionych z nauczycielem) i mogą zostać niezapowiedziane i przeprowadzone na każdej lekcji.
  2. Odpowiedzi ustne mogą zostać niezapowiedziane i przeprowadzone na każdej lekcji. W klasach niematuralnych odpowiedzi ustne dotyczą 3 ostatnich lekcji, natomiast w klasach maturalnych mogą obejmować materiał z ponad trzech lekcji – określony przez nauczyciela.
  3. Nieprzygotowanie dotyczy niezapowiedzianych form sprawdzania wiedzy (kartkówki, dyktanda, odpowiedzi ustne). Nieprzygotowanie nie może być zgłoszone na zapowiedziany termin sprawdzianu/testu.
    1. Nieprzygotowanie do zajęć obejmuje:

- ‘nienauczenie się’

- i/lub brak podręcznika lub ćwiczeń

- i/lub brak zadania domowego

- i/lub brak sprawnych przyborów do pisania (długopis, ołówek)
- brak mikrofonu na zajęciach zdalnych


2. Niezależnie od nauczyciela uczącego, uczeń ma prawo zgłosić dwa nieprzygotowania w semestrze bez podawania przyczyny, natomiast grupy które mają jedną godzinę zajęć w tygodniu otrzymują jedno możliwe nieprzygotowanie. Każde kolejne nieprzygotowanie zgłoszone z powodu ‘nienauczenia się’ i/lub braku zadania domowego skutkuje oceną niedostateczną.

3. Uczeń ma obowiązek zgłosić nieprzygotowanie przed rozpoczęciem lekcji – przy sprawdzaniu listy obecności.

  1. Wyniki testów kompetencji, diagnostycznych i sprawdzających próbnych egzaminów maturalnych i z przedmiotów zawodowych przeprowadzanych przez Dyrekcję lub na jej zlecenie wyrażone są oceną kształtującą wpisaną w dzienniku elektronicznym.
  2. Na pisemnych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności uczeń nie może korzystać z korektora. Podczas sprawdzania i oceniania pisemnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności nauczyciel nie może korzystać z korektora.
  3. Nauczyciel jest zobowiązany wpisać w dzienniku elektronicznym ocenę za sprawdzoną i ocenioną pisemną formę sprawdzania wiedzy
    i umiejętności w ciągu 10 dni dydaktycznych od daty przeprowadzenia danej formy.
  4. Podczas pisemnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz podczas omawiania ich korzystanie z telefonu/smartfonu jest kategorycznie zabronione, a każda próba skorzystania z urządzenia jest traktowana jak ‘ściąganie’ i skutkuje oceną niedostateczną z danej formy sprawdzania wiedzy i umiejętności. Na czas pisania w/w form uczniowie muszą złożyć telefony w widocznym miejscu wyznaczonym przez nauczyciela, np.
    w pudełku na biurku. Na pozostałych lekcjach korzystanie z telefonu/smartfonu może się odbyć tylko za zgodą i w porozumieniu z nauczycielem.

 

 § 4 ZASADY POPRAWIANIA OCEN BIEŻĄCYCH, ŚRÓDROCZNYCH, SEMESTRALNYCH

 

  1. Niekorzystne oceny cząstkowe (niedostateczne i pozytywne) uczniowie poprawiają tylko jeden raz we wspólnie uzgodnionym terminie poprawkowym. Termin ten nie może byćjednak dłuższy niż 20 dni dydaktycznych od wpisania oceny w dzienniku elektronicznym. W przypadku uzyskania na poprawie oceny niższej od poprawianej, jest ona wpisana do dziennika, a średnia obu ocen jest obowiązującą oceną z danej pracy sprawdzającej.
  2. Nauczyciel stosujący średnią ważoną w PZO ma prawo do obniżenia wagi dla każdej kolejnej oceny z poprawy danej formy sprawdzania wiedzy i umiejętności.
  3. Uczeń ma prawo do poprawy niekorzystnej, pozytywnej oceny pisemnej w terminie uzgodnionym z nauczycielem, przy czym spełnione muszą być co najmniej następujące warunki:

- uczeń pisał pracę w pierwszym terminie oraz

- frekwencja ucznia z tego przedmiotu wynosi przynajmniej 90 % wliczając w to również uczestnictwo na zajęciach on-line.

  1. Termin i zasady poprawy niedostatecznej oceny śródrocznej i semestralnej wyznacza nauczyciel uczący danego przedmiotu. Uczeń ma jedną możliwą próbę poprawy.
  2. Jeżeli po wystawianiu propozycji ocen śródrocznych, semestralnych lub rocznych nauczyciel planuje przeprowadzenie form sprawdzania wiedzy
    i umiejętności wymienionych w §3 pkt. 1 musi poinformować o tym ucznia przy ustalaniu propozycji ocen śródrocznych, semestralnych lub rocznych.
  3. Jeżeli przy wystawianiu propozycji ocen śródrocznych, semestralnych lub rocznych nauczyciel wystawia zagrożenie oceną niedostateczną uczniowi
    z wszystkimi ocenami cząstkowymi pozytywnymi ma obowiązek uzasadnić ten wpis pisemnie z odniesieniem do konkretnych punktów z przesłanego uczniom PZO.
  4. Uczeń nieklasyfikowany w I semestrze zalicza zaległy materiał na zasadach i w terminie uzgodnionym z nauczycielem.Uczeń ma jedną możliwą próbę poprawy.
  5. Uczeń ma prawo do poprawy każdej pozytywnej dla niego niekorzystnej oceny rocznej po spełnieniu następujących warunków:

- uzyskał frekwencję nie mniejszą niż 95% ogólnej, zrealizowanej liczby godzin z danego przedmiotu

- uzyskał oceny pozytywne ze sprawdzianów i prac kontrolnych zaliczonych w pierwszym terminie.

  

  • § 5 ZASADY UDOSTĘPNIANIA PISEMNYCH FORM SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI

 

  1. Uczeń i jego rodzice/opiekunowie prawni mają prawo zapoznać się ze sprawdzonymi i ocenionymi pisemnymi formami wiedzy i umiejętności ucznia u nauczyciela w pracowni, podczas spotkań z rodzicami lub w innym uzgodnionym terminie poza zajęciami dydaktycznymi nauczyciela. Uczniowie, ponadto, mają możliwość zapoznać się ze swoimi pracami podczas zajęć, w czasie których nauczyciel ogłasza wyniki i omawia sprawdzian.
  2. Uczeń nieobecny na omówieniu sprawdzianu ma obowiązek umówić się na omówienie sprawdzianu indywidualnie z nauczycielem.
  3. Ocenionych prac pisemnych nie wolno kopiować, przepisywać, fotografować, ani w żaden inny sposób powielać bez zgody nauczyciela, jak i nie wolno wynosić ich poza teren szkoły.

 

 

  • § 6 TRYB OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW W NAUCZANIU ZDALNYM

 

  1. Dyrektor szkoły ustala jedną obowiązującą dla wszystkich nauczycieli platformę do nauczania zdalnego.
  2. Nauczyciele w nauczaniu zdalnym mogą korzystać z różnych platform do testowania/ diagnozowania/ sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, które dostosowane są do specyfiki nauczanego przez nich przedmiotu.
  3. Uczeń, który nie ma warunków na realizację zdalnego nauczania ze względu na brak odpowiedniego sprzętu bądź łącza internetowego zgłasza ten fakt niezwłocznie nauczycielowi nauczającemu.
  4. W czasie nauczania zdalnego obowiązują zasady zachowania zgodne z zasadami na lekcji, w tym odpowiedni strój.
  5. Uczeń ma obowiązek korzystać z dziennika elektronicznego systematycznie i kontrolować pojawiające się informacje przynajmniej raz dziennie w godzinach swoich zajęć lekcyjnych.
  6. Nauczyciel ma obowiązek podać szczegółowe informacje dotyczące sposobu i terminu wykonania prac, które zlecił uczniom, w tym: formy odesłania prac, sposób oceny, sposób wykonania, format pliku.
  7. W przypadku nieprzesłania przez ucznia pliku z formy sprawdzania wiedzy prowadzonej zdalnie wstawiamy zamiast oceny symbol „0” („zero” nie jest oceną). Nauczyciel w takiej sytuacji wyznacza termin dodatkowy i jeśli uczeń nadal nie rozliczy się z pracy w systemie on-line, nauczyciel wystawia z danej formy ocenę niedostateczną.
    1. w przypadkach losowych rodzic/opiekun prawny lub pełnoletni uczeń ma obowiązek powiadomić nauczyciela o braku możliwości przystąpieniado zaliczenia danej formy sprawdzania wiedzy. Nauczyciel wówczas może wyznaczyć dodatkowy termin na rozliczenie się z pracy.
  8. Nieodesłanie przez ucznia w terminie wyznaczonym przez nauczyciela zadań, notatek, kart pracy, ćwiczeń itp., a odesłanie ich w późniejszym czasie nie zobowiązuje nauczyciela do sprawdzania i oceniania tych form sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia.
  9. Nauczyciel uczący ma obowiązek w ciągu 10 dni dydaktycznych przekazać informację zwrotną oraz wpisać ocenę uczniowi z danej formy sprawdzania wiedzy i umiejętności.
  10. Potwierdzeniem obecności ucznia na zajęciach prowadzonych w systemie zdalnym w czasie rzeczywistym jest potwierdzenie przez niego obecności. Godziny obecności ucznia są rozliczane na bieżąco w ciągu danego dnia.
  11. W trakcie nauczania zdalnego obowiązkiem ucznia jest posiadanie sprawnego mikrofonu. Brak mikrofonu traktowany jest jako nieprzygotowanie. Ze względu na specyfikę przedmiotu nauczyciel może wymagać od ucznia włączenia kamery przy ocenianiu bieżącym.
  12. W czasie innych zajęć w nauczaniu zdalnym potwierdzeniem jest odczytanie wiadomości w dzienniku elektronicznym w dniu, w którym odbywają się dane zajęcia lub na platformie wskazanej przez Dyrektora. Godziny obecności ucznia są rozliczane w kolejnym dniu dydaktycznym.
  13. W przypadku braku kontaktu z uczniem powyżej 7 dni kalendarzowych nauczyciel przedmiotu kontaktuje się z wychowawcą, a wychowawca weryfikuje nieobecności z rodzicem/opiekunem prawnym ucznia niepełnoletniego i uczniem pełnoletnim, informuje rodziców/opiekunówprawnych
    i ucznia o obowiązku nauki zdalnej i informuje o możliwych konsekwencjach.
  14. W przypadku braku realizacji nauczania zdalnego przez ucznia, mimo kontaktu z uczniem lub rodzicem/opiekunem prawnym w kwestii nieobecności i/lub otrzymywania ocen niedostatecznych, uczeń może zostać niesklasyfikowany lub otrzymać ocenę niedostateczną roczną lub śródroczną.
  15. Podczas zdalnego nauczania oficjalną formą komunikacji pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami oraz Dyrekcją jest dziennik elektroniczny lub wskazana przez Dyrektora inna platforma elektroniczna.
  16. Termin poprawienia niedostatecznej oceny bieżącej z form sprawdzania wiedzy i umiejętności prowadzonych w nauczaniu zdalnym nie może być dłuższy niż 10 dni dydaktycznych.

 

 

  • § 7 POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

  1. Warunki i sposoby uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych - opisano w WSO.
  2. Warunki i sposoby przekazywania rodzicom/prawnym opiekunom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce - opisano w WSO.
  3. Forma i terminy informowania ucznia i jego rodziców/ prawnych opiekunów o przewidywanych śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych- opisano w WSO.
  4. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia - opisano w osobnym załączniku
  5. Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego- opisano w WSO
  6. Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego- opisano w WSO
  7. Tryb odwoławczy - opisano w WSO
  8. W sprawach nieobjętych Przedmiotowymi Zasadami Oceniania stosuje się zapisy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.

 

 

Zespół języka angielskiego/ Data: 01.09.2021

Blue Flower