PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA 2021/2022 Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO w CKZiU "Elektryk"
- Odsłony: 324
- § 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Przedmiotowe Zasady Oceniania z języka angielskiego zostały oparte o zapisy:
- Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego "Elektryk" w Nowej Soli,
- Statutu Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego "Elektryk" w Nowej Soli.
- Prawa i obowiązki ucznia zostały opisane w Statucie CKZiU „Elektryk” w Nowej Soli (§38, §39).
- Zadania nauczyciela zostały opisane w Statucie CKZiU „Elektryk” w Nowej Soli (§33)
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
- udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
- udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
- dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach i trudnościach w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- § 2 WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
- Wymagania edukacyjne niezbędne do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych, semestralnych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania.
OCENA: NIEDOSTATECZNY |
|
OBSZAR WYMAGAŃ: |
WYMAGANIA EDUKACYJNE: |
Znajomość środków językowych: gramatyka i leksyka, fonetyka i ortografia (WIADOMOŚCI) |
Uczeń nie spełnia większości kryteriów, by otrzymać ocenę dopuszczającą, tj. nie opanował podstawowej wiedzy i nie potrafi wykonać zadań o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela.
Braki w wiadomościach i umiejętnościach są na tyle rozległe, że uniemożliwiają mu naukę na kolejnych etapach. |
Rozumienie wypowiedzi: rozumienie ze słuchania, czytanie ze zrozumieniem (RECEPCJA) |
|
Tworzenie wypowiedzi: pisanie, mówienie (PRODUKCJA) |
|
Reagowanie na wypowiedzi (INTERAKCJA) |
|
Przetwarzanie wypowiedzi (MEDIACJA) |
|
Inne kryteria |
- zwykle nie okazuje zainteresowania przedmiotem; - zwykle nie jest aktywny na lekcji; - zwykle nie jest przygotowany do zajęć; - zwykle nie odrabia pracy domowej. |
OCENA: DOPUSZCZAJĄCY |
|
OBSZAR WYMAGAŃ: |
WYMAGANIA EDUKACYJNE: |
Znajomość środków językowych: gramatyka i leksyka, fonetyka i ortografia (WIADOMOŚCI) |
Uczeń: • zna ograniczoną liczbę bardzo podstawowych słów i wyrażeńwprowadzonych przez nauczyciela; • popełnia liczne błędy w ich zapisie i wymowie; • zna proste, elementarne struktury gramatyczne wprowadzone przez nauczyciela; • popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne we wszystkich typach zadań. |
Rozumienie wypowiedzi: rozumienie ze słuchania, czytanie ze zrozumieniem (RECEPCJA) |
Uczeń: • rozumie niektóre dłuższe wypowiedzi w standardowej odmianie języka; • z trudem nadąża za bardziej złożonymi wywodami w zakresie tematów zawartych w programie nauczania; • rozumie niektóre wiadomości telewizyjne; •rozumie ogólny sens filmów w standardowej odmianie języka; • rozumie krótkie wpisy na blogach; •ma problemy ze zrozumieniem artykułów i reportaży dotyczących problemów współczesnego świata; •rozwiązuje niektóre zadania na słuchanie; • w ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na czytanie. |
Tworzenie wypowiedzi: pisanie, mówienie (PRODUKCJA) |
Uczeń: • łączy wyrażenia w bardzo prosty i niezbyt spójny i logiczny sposób, by opisywać przeżycia i zdarzenia, a także swoje marzenia, nadzieje i ambicje; • potrafi bardzo krótko objaśniać własne plany; • potrafi bardzo prostymi zdaniami przekazać ogólny sens książek czy filmów; • potrafi pisać bardzo proste i krótkie teksty na znane tematy np. SMS, życzenia, kartkę pocztową, e-mail i wpis na blogu; • dłuższe wypowiedzi pisemne są w dużym stopniu nielogiczne i niespójne; • stosuje niewielki zakres słownictwa i struktur; • popełnia liczne błędy leksykalno-gramatyczne, które mogą zakłócać komunikację. |
Reagowanie na wypowiedzi (INTERAKCJA) |
Uczeń: • z trudem radzi sobie w niektórych sytuacjach, w jakich można się znaleźć w czasie podróży po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym językiem; • bez uprzedniego przygotowania potrafi włączać się do rozmów na nieliczne znane tematy prywatne lub dotyczące życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy); • wypowiedź jest bardzo krótka – wyrazy lub równoważniki zdań; • sporadycznie reaguje w formie bardzo krótkiego, prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS,formularz, komentarz, wpis na czacie / forum); • dłuższe reakcje pisemne są w znacznym stopniu nielogiczne i niespójne; • popełnia liczne błędy fonetyczne, leksykalne i gramatyczne, które zakłócają komunikację; • niedostosowuje stylu wypowiedzi do sytuacji oraz odbiorcy. |
Przetwarzanie wypowiedzi (MEDIACJA) |
Uczeń: • w ograniczonym stopniu potrafi przekazać w języku angielskim informacje zawarte w materiałachwizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach); • potrafi przekazać w języku angielskim nieliczne proste informacje sformułowane w tym języku; • potrafi przekazać w języku angielskim treść nielicznych bardzo prostych informacji sformułowanych w języku polskim; • potrafi przekazać w języku polskim niektóre informacje sformułowane w języku angielskim; • w ograniczonym stopniu rozwiązuje zadania na transformacje i tłumaczenie fragmentów zdań. |
Inne kryteria |
- okazuje zainteresowanie przedmiotem; - rzadko jest aktywny na lekcji; - często nie jest przygotowany do zajęć; - często nie odrabia pracy domowej. |
OCENA: DOSTATECZNY |
|
OBSZAR WYMAGAŃ: |
WYMAGANIA EDUKACYJNE: |
Znajomość środków językowych: gramatyka i leksyka, fonetyka i ortografia (WIADOMOŚCI) |
Uczeń: • zna część wprowadzonych słów i wyrażeń; • popełnia sporo błędów w ich zapisie i wymowie; • zna większość wprowadzonych struktur gramatycznych; • popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych w trudniejszych zadaniach. |
Rozumienie wypowiedzi: rozumienie ze słuchania, czytanie ze zrozumieniem (RECEPCJA) |
Uczeń: • częściowo rozumie dłuższe wypowiedzi w standardowej odmianie języka; • raczej nadąża za bardziej złożonymi wywodami w zakresie tematów zawartych w programie nauczania; • rozumie większość wiadomości telewizyjnych; • częścioworozumie filmy w standardowej odmianie języka; •rozumie w części niektóre dłuższe artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata; • częściowopoprawnie rozwiązuje zadania na czytanie i słuchanie. |
Tworzenie wypowiedzi: pisanie, mówienie (PRODUKCJA) |
Uczeń: • potrafi łączyć wyrażenia w dość prosty i nie zawsze spójny i logiczny sposób, by opisywać przeżycia i zdarzenia, a także swoje marzenia, nadzieje i ambicje; • potrafi bardzo krótko uzasadniać i objaśniać własne poglądy i plany; • potrafi bardzo krótko relacjonować wydarzenia i opowiadać przebieg akcji książek czy filmów, opisując własne wrażenia; • potrafi pisać proste i krótkie teksty na znane tematy, np. notatkę, ogłoszenie,zaproszenie, życzenia,wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e-mail, historyjkę, listprywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu; • popełnia sporo błędów leksykalno-gramatycznych, które nie zakłócają jednak komunikacji; • nie zawsze stosuje styl wypowiedzi adekwatny do sytuacji. |
Reagowanie na wypowiedzi (INTERAKCJA) |
Uczeń: • potrafi sobie radzić w części sytuacji, w których można się znaleźć w czasie podróży po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym językiem; • bez uprzedniego przygotowania potrafi włączać się do rozmów na znane tematy prywatne lub dotyczące życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania i wydarzeń bieżących); • wypowiedź jest krótka –równoważniki zdań lub zdania pojedyncze; • potrafi zareagować w formie bardzo krótkiego prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS,formularz, e-mail, komentarz, wpis na czacie / forum); • dłuższe reakcje pisemne nie zawsze są logiczne i spójne; • popełnia sporo błędów, ale nie zakłócają one komunikacji; • podejmuje próby dostosowania stylu wypowiedzi do sytuacji oraz odbiorcy. |
Przetwarzanie wypowiedzi (MEDIACJA) |
Uczeń: • częściowo poprawnie przekazuje w języku angielskim informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach); • potrafi przekazać w języku angielskim część informacji sformułowanych w tym języku; • potrafi krótko przekazać w języku angielskim część informacji sformułowanych w języku polskim; • potrafi przekazać w języku polskim dość liczne informacjesformułowane w języku angielskim; • potrafi przedstawić publicznie w języku angielskim wcześniej przygotowany krótki, prosty materiał, np. prezentację - popełnia dość liczne błędy; • częściowo poprawnie rozwiązuje zadania na transformacje i tłumaczenie fragmentów zdań. |
Inne kryteria |
- czasami okazuje zainteresowanie przedmiotem; - czasami jest aktywny na lekcji; - zwykle jest przygotowany do zajęć; - zwykle odrabia pracę domową. |
OCENA: DOBRY |
|
OBSZAR WYMAGAŃ: |
WYMAGANIA EDUKACYJNE: |
Znajomość środków językowych: gramatyka i leksyka, fonetyka i ortografia (WIADOMOŚCI) |
Uczeń: • zna większość wprowadzonych słów i wyrażeń, • zwykle poprawnie je zapisuje i wymawia; • zna wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne; • popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne. |
Rozumienie wypowiedzi: rozumienie ze słuchania, czytanie ze zrozumieniem (RECEPCJA) |
Uczeń: • rozumie większość dłuższych wypowiedzi w standardowej odmianie języka; • nadąża za skomplikowanymi wywodami w zakresie większości tematów zawartych w programie nauczania; • rozumie większość wiadomości telewizyjnych i niektóre programy o sprawach bieżących; •rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka; •na ogółczyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy; •rozwiązuje poprawnie zadania na czytanie i słuchanie, na ogół potrafi krótko uzasadnić swoje odpowiedzi. |
Tworzenie wypowiedzi: pisanie, mówienie (PRODUKCJA) |
Uczeń: • potrafi łączyć wyrażenia w prosty i na ogół spójny i logiczny sposób, by opisywać przeżycia i zdarzenia, a także swoje marzenia, nadzieje i ambicje; • potrafi krótko uzasadniać i objaśniać własne poglądy i plany; • potrafi krótko relacjonować wydarzenia i opowiadać przebieg akcji książek czy filmów, opisując własne wrażenia; • potrafi pisać proste teksty na znane tematy np. notatkę, ogłoszenie,zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e-mail, historyjkę, listprywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu; • popełnia nieliczne błędy leksykalno-gramatyczne, które nie zakłócają jednak komunikacji; • najczęściej stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji. |
Reagowanie na wypowiedzi (INTERAKCJA) |
Uczeń: • potrafi sobie radzić w większości sytuacji, w których można się znaleźć w czasie podróży po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym językiem; • potrafi – bez uprzedniego przygotowania –włączać się do rozmów na większość znanych tematów prywatnych lub dotyczących życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania i wydarzeń bieżących); • reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny,formularz, e-mail, komentarz, wpis na czacie / forum); • wypowiedź jest w miarę spójna i logiczna; • popełnia nieliczne błędy, które jednak nie zakłócają komunikacji; • na ogół dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji oraz odbiorcy. |
Przetwarzanie wypowiedzi (MEDIACJA) |
Uczeń: • poprawnie przekazuje w języku angielskim informacje zawarte w materiałachwizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach); • potrafi przekazać w języku angielskim większość informacji sformułowanych w tym języku; • potrafi przekazać w języku angielskim większość informacji sformułowanych w języku polskim; • potrafi przekazać w języku polskim większość informacji sformułowanych w języku angielskim; • potrafi przedstawić publicznie w języku angielskim wcześniej przygotowany dłuższy materiał, np. prezentację, film • popełnia nieliczne błędy; • rozwiązuje poprawnie większość zadań na transformacje i tłumaczenie fragmentów zdań. |
Inne kryteria |
- okazuje zainteresowanie przedmiotem; - jest aktywny na lekcji; - zwykle jest przygotowany do zajęć; - regularnie odrabia pracę domową. |
OCENA: BARDZO DOBRY |
|
OBSZAR WYMAGAŃ: |
WYMAGANIA EDUKACYJNE: |
Znajomość środków językowych: gramatyka i leksyka, fonetyka i ortografia (WIADOMOŚCI) |
Uczeń: • zna wszystkie wprowadzone słowa i wyrażenia; • poprawnie je zapisuje i wymawia; • zna i stosuje wszystkie wprowadzone struktury gramatyczne; • popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne, które zwykle potrafi samodzielnie poprawić. |
Rozumienie wypowiedzi: rozumienie ze słuchania, czytanie ze zrozumieniem (RECEPCJA) |
Uczeń: • rozumie dłuższe wypowiedzi w standardowej odmianie języka; • nadąża nawet za skomplikowanymi wywodami w zakresie tematów zawartych w programie nauczania; • rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących; •rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka; •czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy; •rozumie współczesną prozę literacką; •rozwiązuje poprawnie zadania na czytanie i słuchanie, potrafi uzasadnić swoje odpowiedzi. |
Tworzenie wypowiedzi: pisanie, mówienie (PRODUKCJA) |
Uczeń: • potrafi łączyć wyrażenia w prosty, spójny i logiczny sposób, by opisywać przeżycia i zdarzenia, a także swoje marzenia, nadzieje i ambicje; • potrafi krótko uzasadniać i objaśniać własne poglądy i plany; • potrafi relacjonować wydarzenia i opowiadać przebieg akcji książek czy filmów, opisując własne reakcje i wrażenia; • potrafi pisać proste teksty na tematy znane lub związane ze swoimi zainteresowania-mi, np. notatkę, ogłoszenie,zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e-mail, historyjkę, listprywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu; • popełnia sporadyczne błędy leksykalno-gramatyczne; • stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji. |
Reagowanie na wypowiedzi (INTERAKCJA) |
Uczeń: • potrafi sobie radzić w większości sytuacji, w których można się znaleźć w czasie podróży po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym językiem; • potrafi – bez uprzedniego przygotowania –włączać się do rozmów na znane tematy prywatne lub dotyczące życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania i wydarzeń bieżących); • spontanicznie reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny,formularz, e-mail, komentarz, wpis na czacie / forum), a wypowiedzi są spójne i logiczne; • popełnia sporadyczne błędy, które jest w stanie samodzielnie skorygować; • dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji oraz odbiorcy. |
Przetwarzanie wypowiedzi (MEDIACJA) |
Uczeń: • potrafi przeprowadzić analizę materiałówwizualnych (np. wykresów, map, symboli, piktogramów) lub audiowizualnych (np. filmów, reklam) i przekazać w języku angielskim informacje w nich zawarte; • potrafi streścić i przekazać w języku angielskim informacje sformułowane w tym języku; • potrafi streścić i przekazać w języku angielskim informacje sformułowane w języku polskim; • potrafi przekazać w języku polskim informacjesformułowane w języku angielskim; • potrafi przedstawić publicznie w języku angielskim wcześniej przygotowany materiał, np. prezentację, film; • rozwiązuje poprawnie zadania na transformacje i tłumaczenie fragmentów zdań. |
Inne kryteria |
- okazuje duże zainteresowanie przedmiotem; - jest bardzo aktywny na lekcji; - jest przygotowany do zajęć; - regularnie odrabia pracę domową. |
OCENA: CELUJĄCY |
|
OBSZAR WYMAGAŃ: |
WYMAGANIA EDUKACYJNE: |
Znajomość środków językowych: gramatyka i leksyka, fonetyka i ortografia (WIADOMOŚCI) |
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który w wysokim stopniu opanował wiedzę i umiejętności określone programem nauczania. |
Rozumienie wypowiedzi: rozumienie ze słuchania, czytanie ze zrozumieniem (RECEPCJA) |
|
Tworzenie wypowiedzi: pisanie, mówienie (PRODUKCJA) |
|
Reagowanie na wypowiedzi (INTERAKCJA) |
|
Przetwarzanie wypowiedzi (MEDIACJA) |
|
Inne kryteria |
- § 3 ZASADY OCENIANIA BIEŻĄCEGO, ŚRÓDROCZNEGO, SEMESTRALNEGO I ROCZNEGO
- Formy i sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, które mogą być stosowane przez nauczycieli języka angielskiego łącznie
z wagami. Każdy nauczyciel dostosowuje formy sprawdzania wiedzy do nauczanej grupy.
Sposoby sprawdzania |
Waga oceny |
|
4
|
Wybrane wypowiedzi ustne i pisemne są oceniane wg kryteriów egzaminu maturalnego, nauczyciel ma obowiązek poinformować uczniów jeśli zamierza zastosować ww. kryteria sprawdzania. |
3
|
|
2
|
|
1
|
|
wg kategorii konkretnego zadania |
|
ocena kształtująca zgodnie z wytycznymi Dyrekcji Szkoły |
- Szkolna skala ocen
- Skala procentowa, wg której nauczyciele przeliczają uzyskane przez ucznia punkty na oceny szkolne.
Ocena |
bieżąca skala procentowa |
celujący |
od 98% |
bardzo dobry plus |
od 95% |
bardzo dobry |
od 90% |
bardzo dobry minus |
od 85% |
dobry plus |
od 80% |
dobry |
od 75% |
dobry minus |
od 70% |
dostateczny plus |
od 65% |
dostateczny |
od 55% |
dostateczny minus |
od 50% |
dopuszczający plus |
od 45% |
dopuszczający |
od 40% |
niedostateczny |
poniżej 40% |
- W każdej pisemnej formie sprawdzania wiedzy i umiejętności zadaniom/pytaniom przyporządkowane są punkty, a ich suma uzyskana przez ucznia przeliczana jest na oceny wg skali procentowej opisanej w § 3 pkt. 2 ppkt.2.1
- Do każdej wystawionej oceny nauczyciel dodaje komentarz zawierajacy informację o zakresie materiału i dacie przeprowadzenia danej formy sprawdzającej.
- Terminy pisemnych prac sprawdzających i poprawkowych muszą zostać wpisane w dzienniku elektronicznym (w zakładce – Terminarz). Uczeń nieobecny w czasie ustalania w/w terminów ma obowiązek dowiedzieć się o tym fakcie monitorując na bieżąco wpisy w dzienniku elektronicznym. W przypadku braku dostępu do Internetu i możliwości skorzystania z dziennika elektronicznego w domu, każdy uczeń ma możliwość skorzystać z komputera z dostępem do Internetu w Bibliotece szkolnej podczas przerw między lekcjami oraz po zajęciach szkolnych.
- Warunkiem koniecznym uzyskania pozytywnej oceny semestralnej (rocznej) jest zaliczenie na ocenę pozytywną wszystkich form sprawdzania wiedzy i umiejętności (ustnych i pisemnych), określonych przez nauczyciela uczącego. W przypadkach losowych rodzic/opiekun prawny lub pełnoletni uczeń ma obowiązek powiadomić nauczyciela o braku możliwości przystąpienia do zaliczenia danej formy sprawdzania wiedzy. Nauczyciel wówczas może wyznaczyć dodatkowy termin na rozliczenie się z pracy. (Wszelkie przypadki nie zaliczenia na ocenę pozytywną ww. form rozpatrywane będą indywidualnie i wówczas obowiązują indywidualne ustalenia z nauczycielem).
- Ocena semestralna (roczna) jest ustalana na podstawie średniej ważonej ocen cząstkowych. Średnia ważona stanowi jedynie informację pomocniczą dla nauczyciela nauczającego.
- Sprawdziany, testy, prace klasowe obejmują materiał z ponad trzech lekcji – określony przez nauczyciela
- Uczeń nieobecny na zapowiedzianym sprawdzianie ma prawo przystąpić do sprawdzianu po raz pierwszy w innym terminie ustalonym z nauczycielem, jeżeli jego nieobecność jest usprawiedliwiona:
- chorobą (zaświadczenie lekarskie lub usprawiedliwienie od Rodzica/opiekuna prawnego)
- uczestnictwem w konkursie, olimpiadzie, zawodach sportowych (dokument potwierdzający uczestnictwo)
- reprezentowaniem Szkoły (zwolnienie Dyrektora Szkoły)
- Uczeń ma obowiązek okazać nauczycielowi dokument potwierdzający usprawiedliwienie najpóźniej na pierwszej lekcji po nieobecności.
- W przypadku braku właściwego zaświadczenia uzasadniającego nieobecność uczeń ma prawo pisać sprawdzian na zasadach poprawy (tylko jeden raz).
- Kartkówki, dyktanda, pisanie ze słuchu dotyczą nie więcej niż 3 jednostek lekcyjnych (uzgodnionych z nauczycielem) i mogą zostać niezapowiedziane i przeprowadzone na każdej lekcji.
- Odpowiedzi ustne mogą zostać niezapowiedziane i przeprowadzone na każdej lekcji. W klasach niematuralnych odpowiedzi ustne dotyczą 3 ostatnich lekcji, natomiast w klasach maturalnych mogą obejmować materiał z ponad trzech lekcji – określony przez nauczyciela.
- Nieprzygotowanie dotyczy niezapowiedzianych form sprawdzania wiedzy (kartkówki, dyktanda, odpowiedzi ustne). Nieprzygotowanie nie może być zgłoszone na zapowiedziany termin sprawdzianu/testu.
- Nieprzygotowanie do zajęć obejmuje:
- ‘nienauczenie się’
- i/lub brak podręcznika lub ćwiczeń
- i/lub brak zadania domowego
- i/lub brak sprawnych przyborów do pisania (długopis, ołówek)
- brak mikrofonu na zajęciach zdalnych
2. Niezależnie od nauczyciela uczącego, uczeń ma prawo zgłosić dwa nieprzygotowania w semestrze bez podawania przyczyny, natomiast grupy które mają jedną godzinę zajęć w tygodniu otrzymują jedno możliwe nieprzygotowanie. Każde kolejne nieprzygotowanie zgłoszone z powodu ‘nienauczenia się’ i/lub braku zadania domowego skutkuje oceną niedostateczną.
3. Uczeń ma obowiązek zgłosić nieprzygotowanie przed rozpoczęciem lekcji – przy sprawdzaniu listy obecności.
- Wyniki testów kompetencji, diagnostycznych i sprawdzających próbnych egzaminów maturalnych i z przedmiotów zawodowych przeprowadzanych przez Dyrekcję lub na jej zlecenie wyrażone są oceną kształtującą wpisaną w dzienniku elektronicznym.
- Na pisemnych formach sprawdzania wiedzy i umiejętności uczeń nie może korzystać z korektora. Podczas sprawdzania i oceniania pisemnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności nauczyciel nie może korzystać z korektora.
- Nauczyciel jest zobowiązany wpisać w dzienniku elektronicznym ocenę za sprawdzoną i ocenioną pisemną formę sprawdzania wiedzy
i umiejętności w ciągu 10 dni dydaktycznych od daty przeprowadzenia danej formy. - Podczas pisemnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz podczas omawiania ich korzystanie z telefonu/smartfonu jest kategorycznie zabronione, a każda próba skorzystania z urządzenia jest traktowana jak ‘ściąganie’ i skutkuje oceną niedostateczną z danej formy sprawdzania wiedzy i umiejętności. Na czas pisania w/w form uczniowie muszą złożyć telefony w widocznym miejscu wyznaczonym przez nauczyciela, np.
w pudełku na biurku. Na pozostałych lekcjach korzystanie z telefonu/smartfonu może się odbyć tylko za zgodą i w porozumieniu z nauczycielem.
§ 4 ZASADY POPRAWIANIA OCEN BIEŻĄCYCH, ŚRÓDROCZNYCH, SEMESTRALNYCH
- Niekorzystne oceny cząstkowe (niedostateczne i pozytywne) uczniowie poprawiają tylko jeden raz we wspólnie uzgodnionym terminie poprawkowym. Termin ten nie może byćjednak dłuższy niż 20 dni dydaktycznych od wpisania oceny w dzienniku elektronicznym. W przypadku uzyskania na poprawie oceny niższej od poprawianej, jest ona wpisana do dziennika, a średnia obu ocen jest obowiązującą oceną z danej pracy sprawdzającej.
- Nauczyciel stosujący średnią ważoną w PZO ma prawo do obniżenia wagi dla każdej kolejnej oceny z poprawy danej formy sprawdzania wiedzy i umiejętności.
- Uczeń ma prawo do poprawy niekorzystnej, pozytywnej oceny pisemnej w terminie uzgodnionym z nauczycielem, przy czym spełnione muszą być co najmniej następujące warunki:
- uczeń pisał pracę w pierwszym terminie oraz
- frekwencja ucznia z tego przedmiotu wynosi przynajmniej 90 % wliczając w to również uczestnictwo na zajęciach on-line.
- Termin i zasady poprawy niedostatecznej oceny śródrocznej i semestralnej wyznacza nauczyciel uczący danego przedmiotu. Uczeń ma jedną możliwą próbę poprawy.
- Jeżeli po wystawianiu propozycji ocen śródrocznych, semestralnych lub rocznych nauczyciel planuje przeprowadzenie form sprawdzania wiedzy
i umiejętności wymienionych w §3 pkt. 1 musi poinformować o tym ucznia przy ustalaniu propozycji ocen śródrocznych, semestralnych lub rocznych. - Jeżeli przy wystawianiu propozycji ocen śródrocznych, semestralnych lub rocznych nauczyciel wystawia zagrożenie oceną niedostateczną uczniowi
z wszystkimi ocenami cząstkowymi pozytywnymi ma obowiązek uzasadnić ten wpis pisemnie z odniesieniem do konkretnych punktów z przesłanego uczniom PZO. - Uczeń nieklasyfikowany w I semestrze zalicza zaległy materiał na zasadach i w terminie uzgodnionym z nauczycielem.Uczeń ma jedną możliwą próbę poprawy.
- Uczeń ma prawo do poprawy każdej pozytywnej dla niego niekorzystnej oceny rocznej po spełnieniu następujących warunków:
- uzyskał frekwencję nie mniejszą niż 95% ogólnej, zrealizowanej liczby godzin z danego przedmiotu
- uzyskał oceny pozytywne ze sprawdzianów i prac kontrolnych zaliczonych w pierwszym terminie.
- § 5 ZASADY UDOSTĘPNIANIA PISEMNYCH FORM SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI
- Uczeń i jego rodzice/opiekunowie prawni mają prawo zapoznać się ze sprawdzonymi i ocenionymi pisemnymi formami wiedzy i umiejętności ucznia u nauczyciela w pracowni, podczas spotkań z rodzicami lub w innym uzgodnionym terminie poza zajęciami dydaktycznymi nauczyciela. Uczniowie, ponadto, mają możliwość zapoznać się ze swoimi pracami podczas zajęć, w czasie których nauczyciel ogłasza wyniki i omawia sprawdzian.
- Uczeń nieobecny na omówieniu sprawdzianu ma obowiązek umówić się na omówienie sprawdzianu indywidualnie z nauczycielem.
- Ocenionych prac pisemnych nie wolno kopiować, przepisywać, fotografować, ani w żaden inny sposób powielać bez zgody nauczyciela, jak i nie wolno wynosić ich poza teren szkoły.
- § 6 TRYB OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ EDUKACYJNYCH UCZNIÓW W NAUCZANIU ZDALNYM
- Dyrektor szkoły ustala jedną obowiązującą dla wszystkich nauczycieli platformę do nauczania zdalnego.
- Nauczyciele w nauczaniu zdalnym mogą korzystać z różnych platform do testowania/ diagnozowania/ sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, które dostosowane są do specyfiki nauczanego przez nich przedmiotu.
- Uczeń, który nie ma warunków na realizację zdalnego nauczania ze względu na brak odpowiedniego sprzętu bądź łącza internetowego zgłasza ten fakt niezwłocznie nauczycielowi nauczającemu.
- W czasie nauczania zdalnego obowiązują zasady zachowania zgodne z zasadami na lekcji, w tym odpowiedni strój.
- Uczeń ma obowiązek korzystać z dziennika elektronicznego systematycznie i kontrolować pojawiające się informacje przynajmniej raz dziennie w godzinach swoich zajęć lekcyjnych.
- Nauczyciel ma obowiązek podać szczegółowe informacje dotyczące sposobu i terminu wykonania prac, które zlecił uczniom, w tym: formy odesłania prac, sposób oceny, sposób wykonania, format pliku.
- W przypadku nieprzesłania przez ucznia pliku z formy sprawdzania wiedzy prowadzonej zdalnie wstawiamy zamiast oceny symbol „0” („zero” nie jest oceną). Nauczyciel w takiej sytuacji wyznacza termin dodatkowy i jeśli uczeń nadal nie rozliczy się z pracy w systemie on-line, nauczyciel wystawia z danej formy ocenę niedostateczną.
- w przypadkach losowych rodzic/opiekun prawny lub pełnoletni uczeń ma obowiązek powiadomić nauczyciela o braku możliwości przystąpieniado zaliczenia danej formy sprawdzania wiedzy. Nauczyciel wówczas może wyznaczyć dodatkowy termin na rozliczenie się z pracy.
- Nieodesłanie przez ucznia w terminie wyznaczonym przez nauczyciela zadań, notatek, kart pracy, ćwiczeń itp., a odesłanie ich w późniejszym czasie nie zobowiązuje nauczyciela do sprawdzania i oceniania tych form sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia.
- Nauczyciel uczący ma obowiązek w ciągu 10 dni dydaktycznych przekazać informację zwrotną oraz wpisać ocenę uczniowi z danej formy sprawdzania wiedzy i umiejętności.
- Potwierdzeniem obecności ucznia na zajęciach prowadzonych w systemie zdalnym w czasie rzeczywistym jest potwierdzenie przez niego obecności. Godziny obecności ucznia są rozliczane na bieżąco w ciągu danego dnia.
- W trakcie nauczania zdalnego obowiązkiem ucznia jest posiadanie sprawnego mikrofonu. Brak mikrofonu traktowany jest jako nieprzygotowanie. Ze względu na specyfikę przedmiotu nauczyciel może wymagać od ucznia włączenia kamery przy ocenianiu bieżącym.
- W czasie innych zajęć w nauczaniu zdalnym potwierdzeniem jest odczytanie wiadomości w dzienniku elektronicznym w dniu, w którym odbywają się dane zajęcia lub na platformie wskazanej przez Dyrektora. Godziny obecności ucznia są rozliczane w kolejnym dniu dydaktycznym.
- W przypadku braku kontaktu z uczniem powyżej 7 dni kalendarzowych nauczyciel przedmiotu kontaktuje się z wychowawcą, a wychowawca weryfikuje nieobecności z rodzicem/opiekunem prawnym ucznia niepełnoletniego i uczniem pełnoletnim, informuje rodziców/opiekunówprawnych
i ucznia o obowiązku nauki zdalnej i informuje o możliwych konsekwencjach. - W przypadku braku realizacji nauczania zdalnego przez ucznia, mimo kontaktu z uczniem lub rodzicem/opiekunem prawnym w kwestii nieobecności i/lub otrzymywania ocen niedostatecznych, uczeń może zostać niesklasyfikowany lub otrzymać ocenę niedostateczną roczną lub śródroczną.
- Podczas zdalnego nauczania oficjalną formą komunikacji pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami oraz Dyrekcją jest dziennik elektroniczny lub wskazana przez Dyrektora inna platforma elektroniczna.
- Termin poprawienia niedostatecznej oceny bieżącej z form sprawdzania wiedzy i umiejętności prowadzonych w nauczaniu zdalnym nie może być dłuższy niż 10 dni dydaktycznych.
- § 7 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Warunki i sposoby uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych - opisano w WSO.
- Warunki i sposoby przekazywania rodzicom/prawnym opiekunom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce - opisano w WSO.
- Forma i terminy informowania ucznia i jego rodziców/ prawnych opiekunów o przewidywanych śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych- opisano w WSO.
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia - opisano w osobnym załączniku
- Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego- opisano w WSO
- Zasady przeprowadzania egzaminu poprawkowego- opisano w WSO
- Tryb odwoławczy - opisano w WSO
- W sprawach nieobjętych Przedmiotowymi Zasadami Oceniania stosuje się zapisy Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
Zespół języka angielskiego/ Data: 01.09.2021